fredag 13 mars 2009

Lina i snön


Nu har vi varit ute o fått motion både Disco o jag. Insåg att det vore förenat med livsfara att försöka köra till ridhus, så det fick bli lite snömotion i stället. Satte på honom longerutrustningen o rejäla benskydd. Som tur är har han snösulor, det hjälper väldigt bra mot klackar, men förstås inte helt o hållet. Började som jag brukar med att leda honom ett varv i skogen. Fick minst lika mycket snö på mig som igår...
Sedan gick vi ner på ridbanan. Nu var iaf JAG rejält uppvärmd. Han fick börja i skritt o lite trav, väldigt löst inspänd. Hade lagt ut 2 bommar, men de försvann ner i snön.. Han fick skritta o trava över bommarna med övergångar. Byter varv ganska ofta. När han ska stanna för att byta varv är jag noga med att han står still tills jag går fram till honom. Då får han ofta en godis, sedan vänder jag honom. Han ska fortfarande stå helt still. När jag är på plats, får han kommando o börjar skritta. Jag gör alltid på samma sätt varje gång, så han vet vad som gäller. De gånger han har överenergi o är väldigt pigg, kan jag låta honom busa av sig i galopp innan vi börjar arbeta. För det ska vara arbete även om han jobbar i lina.
Efter lite paus i skritt utan inspänning börjar vi igen. Spänner in honom o börjar i skritt. Om man ska longera i skritt måste man se till att hästen inte kortar steget utan sänker huvudet o marscherar. Jätteviktigt att de jobbar genom ryggen. Några gånger går han över bommarna, sedan trav. Han blir ganska fin o avslappnad direkt, så jag börjar med lite längningar efter det att han gått över bommarna några gånger. Han har ju svårt för längningar, men det blir lättare utan ryttare. Viktigt även här att han jobbar genom ryggen. Allt jag gör gör jag lika i båda varven. Längningarna fick bli försiktiga idag, för det var halt i all snö. Galoppen blev bara ett par varv pga att jag var rädd han skulle ramla. Tyckte han jobbade bra, så jag kopplade loss honom från inspänningen o gick ut o gick med honom en stund. Härligt.
Ja, det blev iaf lite luft o motion för oss båda. Bättre än inget.

10 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om hur ni lägger upp träningen. Men du hur många steg blir det vid longeringen ? Och snöpulsning måste väl vara dubbla steg ?

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev jättemånga! Så nu kan jag lata mig resten av dan... (nä jag skämtade) ska ha gäster i kväll, så jag ska allt ligga i.

    SvaraRadera
  3. Låter farlig med bommar under snön?? Hörde av syster idag att det var släktkalas, vi har en dejt imorrn. Både jag o magnusson räknar oss som nära anhöriga vid det här laget, men ingen av oss har sett någon inbjudan, å posten har vart här, konstigt att bara vi blivit bortglömda!!!!

    SvaraRadera
  4. Ja, du är ju extraman o MM lillasyster:), så visst ska jag fixa fest åt er me! Får bara ladda upp lite först... Du får tänka på min ålder, kan inte bli päroncognac varje helg:D

    SvaraRadera
  5. Synd att du inte kom te ridhuset. Men nu har det blivit bättre så vi kommer nog i väg imorgon till ridhus:D

    SvaraRadera
  6. Stockholm me päronconjac är bokat idag

    SvaraRadera
  7. Jippi! vad kul vi ska ha i Stockholm!!!

    SvaraRadera
  8. Jättebra motion för er båda... att hitta sin egen balans o bärighet... ja både häst och människa...
    även om jag var så less på snön som kom nu så har jag den att tacka för att även vi kunde promenera ut i skogen utan att Mano halkade omkull på all isen. Alldeles sagolikt var det där...

    SvaraRadera
  9. Det är allt nyttigt att köra dem på lina ibland med. Tycker det är så kul att få SE hur de arbetar, inte bara (försöka i mitt fall:)) känna.

    SvaraRadera
  10. Håller med! Det är jättenyttigt att se hur de rör sig när man står på marken.

    SvaraRadera