lördag 22 augusti 2009

Utmaning! Böcker!


Fick en kul utmaning från Manotanten att lista 15 böcker som fastnat i minnet eller påverkat mig på något sätt. När jag listade upp dem fick jag se att det var 16 st... Finns många bra böcker som man tänker på o det var svårt att välja. Kommer säkert på sådana som jag glömt som borde fått vara med.


Alla ni som läser det här, om ni vill så lista era böcker också!!!

Det är väldigt kul att få tips om böcker o se vad andra gillar. Behöver ju inte alls vara 15!

Vet ju att Uba, Mamma Magnusson, Janne, Kicki, Marianne, Horse Of Course, Sofie, Anna och många av er andra läser böcker!!!


Här kommer min lista (ingen inbördes ordning)


Aprilhäxan - Majgull Axelsson

Annorlunda tänkvärd bok med många människoöden.


Flicka med pärlörhänge - Tracy Chevalier

Vacker gripande berättelse.


Berättelsen om Pi - Yann Martell

Overklig berättelse om en kille som är ombord på en båt tillsammans med vilda djur. Utan mat o vatten.


En gränslös kärlekshistoria - Aino Trosell

Man får följa generationer.


Älskade Poona - Karin Fossum

Älskar alla hennes böcker.


Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren

Osannolik välskriven berättelse.


Milleniumtrilogin - Stieg Larsson

Spännande o händelserik.


Italienska skor - Henning Mankell

Gillar alla Mankells böcker.


Boken om Blanche och Marie - Per-Olof Enqvist

Handlar om Marie Curies liv som kvinna o vetenskapsman.


Mina drömmars stad - Per Anders Fogelström

Ömsint skildring av en svår tid i Stockholm


Drottningens Chirurg - Agneta Pleijel

Intressant o kuslig berättelse.


Barbarottikvartetten (tre böcker har utkommit hitills) - Håkan Nesser

Nesser är en favorit.


Mannen under trappan - Marie Hermansson

Kul berättelse. Gillar även Musselstranden.


Stundande natten - Carl-Henning Wijkmark

En man med kort tid kvar att leva.


Honungsbiets hemliga liv - Sue Monk Kidd

Härlig berättelse.


Små citroner gula - Kajsa Ingemarsson

Feelgoodroman

9 kommentarer:

  1. Kul! Ska tugga lite på den utmaningen ;)
    "Secret life of bees" kommer nog med på min också!

    SvaraRadera
  2. Du är otrolig!!! Läser o skriver på många språk. Måste vara fantastiskt att kunna uttrycka sig obekymrat på flera olika språk utan att behöva tänka...

    SvaraRadera
  3. jaa. va roligt
    aprilhäxan tyckte jag om och flicka med pärlörhänge... och nesser och c j vallgren
    men det är många här som jag inte känner till...
    kul med lite tips nu när jag kommit igång lite mer med läsningen igen!

    SvaraRadera
  4. Har redan funderar på böcker som kanske skulle varit med i listan.

    Ex BARNABOKEN av Anna Wahlgren. Den läste jag mkt när barnen var små.

    TUSEN O EN NATT, när man var så där lite halvstor var den spännande.

    Sen alla hästböcker, ex BRITTA O SILVER, ANNIKA, mfl fanns ju hur många som helst. o KITTY förstås.

    SvaraRadera
  5. Visst är det en höjdare när man får tag på en bok som man inte vill lägga irån sig!!

    En gammal favorit är DOMINA av Barbara Wood, handlar om en kvinna som var bland de första att försöka accepteras som kvinnlig läkare.

    VINDARNAS Ö av Elisabet Nemert, är en riktig favorit. Man följer en son till Farao, grym,spännande,omvälvande,vacker

    ENHÖRNINGEN, av Tracy Chevalier, annorlunda, roande bok.
    //Kicki

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Ska kolla på biblioteket efter DOMINA (låter som ett hästnamn..) Den ser jag fram emot!

    Håller med dig om VINDARNAS Ö. Den gillade jag också. Förtrollande i en annan tidsepok.

    ENHÖRNINGEN tyckte jag var bra, men hade väntat mig lite mer efter att ha läst FLICKA MED PÄRLÖRHÄNGE.

    SvaraRadera
  7. Glöm inte böckerna från Wahlströms Ponnyklubb:))

    SvaraRadera
  8. Nej, det har du verkligen rätt i. Dem sträckläste jag o bläddrade i mer än en gång!! Det var så fina bilder.

    SvaraRadera
  9. Kom på en bok som borde varit med på listan, KVINNA I GRÖNT av Arnaldur Indridason. Otroligt bra bok som utspelar sig på Island. En kvinna blir väldigt svårt misshandlad av sin man.

    SvaraRadera