torsdag 2 april 2009

Janneträning


Janne började med att lura mig (1 april). Ringde o sa att träningen va inställd. Jag blev INTE glad. Han höll på att skratta ihjäl sig över att ha lurat mig den fulingen...

Träningen gick inte så värst bra men det var bra att jag fick hjälp. Kändes fin i galoppen när jag red fram. Sidvärts funkade däremot inte så värst bra vare sig i skritt eller trav.
Började på volten. Janne såg direkt att det var problem i h-sidan. Han undrade om jag kände att han var ställd till v i h varv o det gjorde jag tyvärr inte. Fick börja att räta upp honom på v tygel tills det funkade o bogen kom in på plats, sedan fick jag mjukt ställa till h. Gick bra bitvis, men han ville falla tillbaka hela tiden. Galoppen på volten kändes fin o det gick att korta sprången o han gjorde fina övergångar till trav. Gick sen ut på 4-kanten. Samma igen, i v varv fin, i h varv klättrade han på väggarna eller knödde inåt. Såg i spegeln att han lade huvudet lite på sned till v i h varv. Blev iaf bättre efter ett tag med Jannes ögon på mig. Testade att rida upp LB:0 programmet. Katastrof. Janne tog sig för pannan. Inte mkt som funkade. Jag red igång honom för dåligt, därför gick han hela tiden i framvikt, vilket resulterade i dåliga upptag o skeva volter. Fick lite instruktion o fick rida det igen. Nu kändes det mkt bättre o jag red så det knakade... Janne tyckte det var mkt bättre o vi slutade. Nu har jag mkt att jobba på till nästa gång!!
BRA att jag fick hjälp. Tror att det är såna här gånger som gör att man kommer över vissa trösklar. Sånt här är Janne bra på att lösa som tur är. (Även om det kommer att ta tid)
Längtar till nästa träning!

10 kommentarer:

  1. Kan nog va så att han går fint imorgon nu när du tagit genom lite saker...:) Många trösklar är det. :)

    SvaraRadera
  2. Detta med h-sidan har jag känt ett tag, så det blir nog att jobba på det...

    SvaraRadera
  3. Han fick slita hårt i onsdags, den gode Janne. Han fick rida Lupin som var stel som en pinne. Vi var lika trötta alla tre efter det passet :) //Kicki

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där...det är precis det som jag och Sudden har haft problem med.Man får verkligen rama in dom så att dom inte kommer undan!Med målmedveten träning så löser det sej snart!!

    SvaraRadera
  5. Tycker att det är bra att ni håller igång Janne tränarn så han håller formen. Det är gött när man känner att man fått avstämning genom träningen.
    Trösklarna känns kanske ibland jobbiga men tänk så fint de flyter när ni kommer över igen. Ni är dukktiga på att kämpa tycker ja:)

    SvaraRadera
  6. Man måste försöka kravla sig över tröskeln, annars halkar man längre ner...

    SvaraRadera
  7. Ja, det verkar vara en riktig guldklimp den där Janne... har jag sagt förut men nu sa jag de igen...
    Och vad roligt det var att läsa om ridning på 70-talet... det finns så många tidstypiska minnen för det var ju då jag började också... Först ett litet rag på ridskola... sen hade vi sån tur att en finlandsvensk familj med fler hästar än de "behövde" flyttade till Åland och vi fick rida hos dem... lyxigt... och fina hästar hade de också men vi (jag o min syster) red en shetland-dartmoorponny vid namn Herr Jensen (el Jesse) och han var RIKTIGT busig och vi ramlade av minst en gång per dag... utan överdrift...
    Nä nu vill jag nog också ta och summera min häst-levnadshistoria på min blog nån gång... nu vart jag ju inspirerad...
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  8. Kul att läsa det du skriver Manotanten!!!!!!!

    SvaraRadera
  9. Kommer ju alltid dagar när ting inte funkar så bra, men det är fint när det händer den dagen man har instruktion tycker jag - då får man god hjälp att lösa problemet.
    Så har man förhoppningsvis några bra/nya verktyg i verktygslådan nästa gång det händer!

    SvaraRadera
  10. Haha jag blev också lite lurad.xD
    Men det var ju tur att han bara skojade.
    Hoppas allt går bra där hemma.

    SvaraRadera