lördag 4 april 2009

Bomövningar


Idag blev det bomövningar för Disco. Sandra är hemma, så då brukar hon hoppa honom. Hon har bra egen balans o klarar lite bocksprång o helikopterhopp utan att ta honom i munnen eller dunsa i ryggen. Jag står på marken o lägger fram bommar.
Vi började med lite utepromenad utan ryttare, sen uppvärmning. Det låg en tjock trädgren på ridbanan o den travade o galopperade han över några gånger. Skrittpaus. Cavaletti (upphöjda) i trav. I början ville han fuska o gå på bogarna, men blev sedan jättefin när Sandra tog halvhalt innan så han fick upp benen o "lyfte". Jättebra i båda varven. Skrittpaus. Lade upp ett hinder på ca 50 cm som han fick hoppa i båda varven. Sandra måste rida så han inte slarvar. Lade till ett hinder till så det blev studs. Det gjorde han perfekt i båda varven. Skritt. Han fick hoppa ett enkelhinder ca 60 cm med bom framför o första gången var han inte alls i balans, men andra gången fick Sandra honom mer på bakdelen o han hoppade ett runt fint språng! Då hoppade Sandra av o det blev godis o en promenad runt åkern. Hon tyckte att han utvecklats sen hon var hemma sist, ffa galoppen var mer påverkbar. Jag såg att han var mer alert o aktiv i galoppsprången nu. Kul. Han har blivit starkare!
Tack Sandra för hjälpen.

8 kommentarer:

  1. Kul med döttrar o mödrar med samma intresse.

    Min dotra rider ju också och vi har haft mycket kul ihop pga hästintresset (lite "kiv" också, främst tidigare i tonåren när Fanny nog tyckte att jag var jobbig om jag tex ville försöka hjälpa henne med nåt...)
    Ja, mycket bra har vi haft i alla fall men nu pluggar hon så INTENSIVT och långt bort att hon kommit lite ifrån hästeriet och Schaman blev helt plötsligt BARA min... och det funkar bra för mig, det gör det...

    SvaraRadera
  2. Känner igen det du skriver om "kiv" när man vill hjälpa till med ridningen. Däremot om Janne sagt det är det helt plötsligt rätt...

    SvaraRadera
  3. Exakt!!! Om Yvonne eller nån annan ridlärare sagt samma sak svalde Fanny det rakt av... och det är nog väldigt vanligt, inom de flesta idrotter osv tror jag...

    Har uppdaterat ännu lite mer nu under Ironi 2 och svarat din sköna kommentar...

    Ha det så bra i vååååren; Irene!

    SvaraRadera
  4. Kul att kunna hjälpas åt så. Roligt när man kan se framstegen. Själv tycker jag att det är lätt att fokusera på det som är jobbigt att man lätt glömmer bort de framsteg man ändå gjort. Han är duktigt den lille Disco:)

    SvaraRadera
  5. Måste vara bra för dig oxå att se Disco hoppa för en annan ryttare. Inte dumt att ha en dotter med naturlig balans som klarar bocksprången bättre, fast jag tycker allt att 50-åringens balans duger.

    SvaraRadera
  6. Anna, jag håller med. Ibland får man försöka tänka tillbaka på hur det var för ett tag sen...

    MM! Vill minnas att sist du såg mig hoppa (då med Ingresse) flög jag av, så lite naturhinder kan jag kanske stå ut med...

    SvaraRadera
  7. Åhh vad sugen man blir på lite hoppning:D
    Sandra kan det där med hoppning. Hon e duktig. kul att hon har kommit hem.

    SvaraRadera