tisdag 10 februari 2009

Vad tycker ni???


Jag funderar över en sak. Varför blir andra raser än Svenskt halvblod mer o mer populära? Man ser ofta nya raser som man inte vet något om alls. Allt fler raser kommer också ut på tävlingsbanorna.
Är det mode, originalitet, pris, temperament, exteriör eller vad? Duger inte halvbloden längre? Är de för svårridna? Är de prestationsavlade så nästan ingen klarar av dem?
Jag vet inte. Jag bara undrar. Kan bara nämna att min första häst var en Nordsvensk. Kanske den bästa häst jag haft. Vi tävlade i dressyr, hopp o terräng.
Är tacksam för synpunkter!

Kolla denna video: "Annan ras"

Bilden visar Sandra på Willow i England.

10 kommentarer:

  1. Jag har haft en fullblodskorsning och skaffar nog ett halvblod nästa gång. Har även haft halvblod förut och haft tur, inga skador eller sjukdomar. Tycker inte fullbloden är bättre ridhästar än halvblod. Olika temprament på olika hästar. kul läsning.
    Hej från mailkompis

    SvaraRadera
  2. Hej kompis!
    Har ingen erfarenhet av rena fullblod. Min kompis hade en fullblodskorsning som hoppade som en katt, trevlig, vacker häst, men hade lite väl mkt nerv. Hon fick senare kalasfina föl med halvblodshingstar.

    SvaraRadera
  3. Hej Irene,
    Jag undrar om det inte är en konsekvens av att vi får mer impulser från vår omvärld. Folk är nyfikna, och det är alltid spännande med något nytt.
    Det är lättare att få information om andra raser och andra ridgrenar nu än tidigare, inte minst pga internet.
    Tävlingsryttare inom dressyr och hoppning håller sig väl till halvblod. De har dokumenterat bäst resultat, beroende på målinriktad uppfödning.
    Men andra?
    Är man interesserad av akademisk ridning, distans eller western så är det logisk att köpa en häst som passar till det.
    Eller så har man kanske bara rätt och slätt förälskat sig, eller haft en dröm.
    Det som jag tror är viktigast är att ryttare och häst passar ihop, vilka mål man än har med sin ridning.
    Mångfald är ju inte negativt :-)
    Mvh
    Maria

    SvaraRadera
  4. Hej Maria!
    Tack för många kloka kommentarer på en gång. Jag håller faktiskt med om allt du skriver. Att ryttare o häst passar ihop är väl viktigast trots allt.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Jag tycker Varmblodiga travare är härligt att rida.
    De har ett jätte härligt temprament. De är ganska snälla och lungna.
    Varmblod är en härligt ras.

    SvaraRadera
  6. Ja Sofie, din häst är en mycket trevlig häst o ni passar perfekt tillsammans!

    SvaraRadera
  7. Willow (på bilden) är en korsning mellan en tung irlänsk ras och arab (!). En underbar, missförstådd individ. När jag kom till England fick jag henne som "projekt". Lokalt kallades hon "skräckhästen", men hon var bara en av människan sårad häst med dåliga erfarenheter. Rädd för grimma, grimskaft (klirrandet av metall mot metall)mm. En bom på marken gick hon inte i närheten av. Rädd för skänklarna när man red. Men red man ut var hon hur cool som helst och skyggade inte för något! Till en början när jag red stack hon bara med mig, hon tog bettet mellan tänderna och drog i väg. Jag försökte rida med en så mjuk och lugn hand jag kunde och försökte undvika att pressa henne. Det minsta man försökte hålla om henne med sits och ben så fick hon panik. Efter mycket grundläggande arbete som mest gick ut på att få henne att sansa sig och lita på mig kom vi tillslut till arbete. En riktigt käck häst som jag fäste mig mycket vid. Jag blev erbjuden att ta med henne hem till Sverige men jag hade redan en rödhårig dam att slita med...
    Sandra

    SvaraRadera
  8. Willow är en väldigt söt häst som du gjorde underverk med. Hade nog kunnat bli riktigt käck. Hörde att hon fått ett fint föl.

    SvaraRadera
  9. Olika raser är ju oftast avlade för att användas inom ett visst område. Olika individer har ju dessutom talang för olika saker. Men visst blir det vanligare och vanligare med andra raser. Jag tror mycket på att människor är nyfikna och vågar testa på nya saker, både raser och grenar.

    Som ni pratade om så handlar det ju mycket om att ryttare och häst ska passa ihop. Olika människor tycker om olika typer av hästar. Vill man testa att tävla gör man väl det med den häst man tycker om. Dessutom är det ett faktum att det är fler som vågar ge sig ut och tävla överhuvudtaget idag än vad det varit förr.

    Halvblodet duger nog mer än bra, men jag är tror att det finns en liten risk att det är precis som du funderar över, att de kan vara för svåra. Ska man ha ett halvblod som ska räcka långt upp i klasserna är det nog idag relativt vanligt att deras temperament är svåra för oss "vanliga dödliga" utan det är proffsen
    /Anna

    SvaraRadera
  10. Tack för vettiga o klarsynta kommentarer, Anna!

    SvaraRadera