lördag 14 februari 2009

Sagan om Disco del 5. Tävlingsträning LC:2



Efter vilan började jag leta efter lite trevliga tävlingar att anmäla honom till. Jättebra för honom att komma ut på mindre tävlingar med trevlig atmosfär o inte behöva ta ut sig så mkt. Bara gå en klass. Viktigt att han lär sig hur det funkar på tävling o att han får positiva intryck från tävlingar. Bengtsfors skulle ha en lokal tävling med LC:2 som jag anmälde till.
Tidigare hade ju ridningen varit mest koncentrerad på testet, så nu fick jag börja rida program igen på träning. Sandra hjälpte mig också med att hoppa honom uppsuttet på lite låga hinder o bomövningar. Han vägrar aldrig. Hoppar villigt över det som kommer i vägen för honom. Ibland blir det fel o bommar åker åt alla håll. Bekymrar honom inte det minsta. Sandra har jättebra balans o stör aldrig hästarna i mun o rygg trots helikopterhopp. Hon hoppade Bosse o Karimba för mig också. Väldigt bra.

Bengtsfors var en väldigt mysig plats. Red fram i ridhus. Tävlingen hölls ute. Disco kändes väldigt koncentrerad o fin på framridningen. När vi kom ut i solljuset o skulle in på banan med lysande vitt staket o en hästtransport med domare blev det tvärnit. Han blev livrädd för allt omkring honom. Stod med huvudet rätt upp o bara glodde. Inget drömscenario precis, men jag tänkte: Detta är ju det jag är ute för att träna. Bra att han fick denna upplevelsen nu. Jag klappade honom o lät han blänga lite, sen gick vi. Fick igång honom i programmet, men han var väldigt spänd hela vägen o det kändes som om "ingen var hemma" när jag gav hjälperna... MEN han gjorde iaf det han skulle o hör o häpna , han fick 65,7% och blev plac 3:a. (4 plac) Väldigt snäll domare... När vi red ärevarv var han lugn o nöjd o stolt!
Väl hemma igen fick han ta det lite lugnt ett tag o smälta intrycken.

14 kommentarer:

  1. Vad kul att det gott så bra:D
    Han är verkligen duktig:D

    SvaraRadera
  2. Ja, han är en riktig goding!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för inlägget! Jag önskar dig
    en trevlig hjärtans helg! Jenny

    SvaraRadera
  4. Tycker Disco klär mkt bra i rosett hoppas han får många. Gärna blå-gula oxå.

    SvaraRadera
  5. Åker nog till Bengtsfors första tävlingen :) Det är låångt men det verkar vara en trevlig tävlingsplats. Bra % Nu blir det väl dags för L:b-L:a denna säsongen? BM :)

    SvaraRadera
  6. Jag brukar förundras över hur dessa >500 kilos varelser tillåter oss småpluttar till människor komma och ta över ledarskapet... och att de dessutom tycker det är roligt att vara oss till lags. Stort vad de ger oss mycket!
    Väldigt fin häst du har, ser intelligent och vis ut...och vacker.

    SvaraRadera
  7. Hej fam Lantliv! Tack! Önskar dig detsamma!

    SvaraRadera
  8. BM! Ja, trevligt ställe o fina priser!
    Ja, jag ska testa LB nu på våren sen får vi se!

    SvaraRadera
  9. Hej Manotanten! Ja tänk om de fattade vilken kraft de har! Och att de kan hoppa över staketet hur lätt som helst om de försökt... Kul att du gillar Disco.

    SvaraRadera
  10. Ja han e fin denna hästen, undrar vem som bestämde Irene för honom, hmmm. Janne

    SvaraRadera
  11. Ok, janne det är diiiiiin förtjänst.......

    SvaraRadera