måndag 9 februari 2009

Janneträning med dramatik!



Igår var jag o tränade för Janne. Kollade att han inte hade kamera. Det hade han inte. TUR. Annars hade ni fått 20 kort på mig liggandes o tugga sågspån med en vilt galopperande lös häst. Det där med tårta kör man inte längre väl? Första gången jag flugit av på en träning. Annars har jag vanan inne. När Karimba var 3 år blev hon skrämd och jag flög av o slog mig nåt okristligt. Huvud, nacke, rygg, en arm, ett knä. Blev ambulansfärd till Uddevalla. Fick kragar o konstigheter. När de röntgat hela mig visade det sig att jag "bara" hade en enorm blodutgjutning på ena skinkan/ben. Hängde som en kasse... Kan säga att det tog ett tag innan jag satt i sadeln igen. Min ända blev aldrig vad den hade varit efter detta.
Att ramla av i sågspån kändes betydligt bättre. Jag landade på "inbyggd stötdämpning". Vad Disco gjorde? Jo, han är på tok för lite riden pga stenhård paddock o isiga vägar, så han såg spöke i varje hörn. Helt oväntat kastade han sig handlöst om o galopperade åt andra hållet medan jag fortsatte åt det hållet vi var på väg.... Gissa om Janne skrattade! Jag förlåter Disco, förstår ju varför han har överenergi!

Resten av passet gick han jättebra. Kände hur ryggen arbetade o han hade en härlig bjudning. Janne var också nöjd. Galoppen var INTE framtung som den var förra gången.
Ser fram emot nästa träning! Trots allt.

14 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Oj då, tur att det gick bra. Härligt att passet gick bra annars. Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte väl det. Att han inte bara tog ett steg åt sidan :) Bäst att visitera Janne nu när han blivit fotograf, haha...Alltid kul att läsa vad du skriver. Jag lever mig in i träningen när du beskriver den. Herregud vad jag längtar till våren. BM :)

    SvaraRadera
  4. BM! Jag håller med. Denna vintern har varit så lång! Tycker det blir värre för varje år som går. Tur i alla fall att det blir ljusare. En nyfiken fråga: Hur känner du Peter Härnstam? (Behöver inte svara)

    SvaraRadera
  5. Jag har tränat för Peter med Tinto förr. (nyfiken i en strut) :)BM

    SvaraRadera
  6. Ahaaaa. Visste inte att han varit här i trakterna förut.

    SvaraRadera
  7. Jag var hos honom på Öjared mest. Hos Tibblin. BM :)

    SvaraRadera
  8. Peter är en mycket bra tränare. Lärt mig mycket av honom. Han kommer ju till oss regelbundet när vi vet vilka som vill vara med. Div II går i L:b-L:a4. BM :)

    SvaraRadera
  9. Ja, Peter verkade vara en noggrann o sansad tränare. Är gärna med fler gånger som "inspiration". Har ju mina guldpluttar Janne o stefan...

    SvaraRadera
  10. Hej Irene, och tack för din hälsning på min blogg. Kul med en till som håller på med unghäst och dressyr!

    SvaraRadera
  11. Nicke har också sån överskots energi.

    SvaraRadera
  12. Hej! Horseofcourse!
    Kul att du tittade in!
    mvh irene

    SvaraRadera
  13. Sofie! Bygg oss ett ridhus, snälla!

    SvaraRadera