söndag 15 februari 2009

Träning, klantighet och stegräknare


Har försökt träna i min paddock, men det är så mkt is under snön så det går inte. Så det blev att kasta på Disco på transporten o åka till Hoga. Han var väldigt pigg o såg lite spöken här o var när jag red fram. Fick galoppera en del i lägre form under framridningen, så att han skulle slappna av. Blev också en del sepentiner i trav, då jag passade på att känna efter att högersidan var med. När jag efter skrittpausen började jobba kändes han FIN. Testade lite tempoväxlingar i trav o lite skänkelvikningar. Jobbade sedan i galopp med att korta o länga på volten. Fortfarande mkt enklare i v varv. (Där kan man sitta o njuta!) Red även i galopp på en mindre 4-kant o tänkte en vändning (som en bakdelsvändning) i varje hörn. Gjorde sen en övning i trav som jag ofta fick göra när jag red för Hans Lindgren: trav på volten, ha tag på yttertygeln, flytta ut baken ett par steg med innerskänkeln, rid ur detta några steg rakt fram i lite friskare tempo, fånga upp med halvhalt, fortsätt på voltspåret osv. Det är inte så lätt som det låter o Disco tycker att det är jobbigt. Travade sen ner honom i låg form vilket han älskar! Sen var både jag o han trötta o nöjda. (Men jag VET att när jag rider själv blir det inte lika effektivt som när Janne ser på...)


Nu till min KLANTIGHET. Jag förlåter mig inte! Ska åka utomlands nästa sön o fick se idag att passet gick ut förra veckan!!!!!!!! Himmel. Undrar om jag hinner få ett nytt? Hur korkad får man va... Kan nämna att jag tjatat på Tommy hela hösten att han måste förnya sitt pass, vilket han gjort. Suck!


Har anmält mig till en lagtävling på jobbet. Vi ska gå med stegräknare. Man bör gå minst 7000 steg / dag. Hade ingen aning om hur många steg man går på en dag, men en dag hemma känns som om man aldrig sätter rumpan ner (bara för att blogga förstås). Tommy hade fått en bra stegräknare på sitt jobb så jag hängde på mig den på morgonen. Kollade mitt på dan, 8000 steg. Så säg inte att vi hästfolk inte rör på oss... Vi måste vare sig vi vill eller ej.

Nu ropar Tommy att min lax i ugnen är bränd. f-n. Inte min dag idag!

14 kommentarer:

  1. Ibland tror ja att stegmätare kan ge utslag för mer än ett steg vid varje steg beroende på hur mkt fläsket guppar. Passet, typiskt, men ja tror att man får det direkt nuförtiden på polissattionen. De tar kortet oxå.

    SvaraRadera
  2. Oh, tack MM, mina valkar ger dubbelslag, hmmm

    SvaraRadera
  3. Härligt att komma till ridhus och rida när underlaget inte är ok hemma.

    Det är inte lätt alla dagar du, men det är tur att det är det ibland:) Ridningen gick ju iaf bra.

    SvaraRadera
  4. Tur att träningen gick bra då:D

    SvaraRadera
  5. Tack alla för att ni tröstar klantiga mig...

    SvaraRadera
  6. Irre!
    Eftersom du inte har några valkar, har nog stegräknaren markerat varje gång revbenen slog emot skinnet...
    OCH eftersom du inte sitter mer än max 10 min på en dag är nog 8000 på en fm realistiskt:-)
    Sys.

    SvaraRadera
  7. Ha ha, nu har du vart rolig för idag, sys.

    SvaraRadera
  8. Såså systrarna slappmage, ta och träna era mellandelar, det vet jag att ni behöver:))Tränaren

    SvaraRadera
  9. Men lilla Janne, mina 40 situps varje dag sa du ju hade gjort gott, har du glömt de?????

    SvaraRadera
  10. Duktig du e Irene som gör situps. Inget kul att anstränga sig när tränaren tykar sig hur man än gör. :)

    SvaraRadera
  11. Nä, den där tränaren borde nog sättas lite på plats!

    SvaraRadera
  12. Kommer ni inte ihåg inlägget om att kunn ata kritik:) När jag ser att ni har starka mellandelar då säger jag till, så de så:) Skojar bara, ni e duktiga brudar ni: Janne

    SvaraRadera
  13. Oj, oj, spänn dig inte Janne, de har du inget för... (du vet att vi hämnas). Vill minnas nån kommentar om ben o vita ridbyxor :(

    SvaraRadera
  14. Att ta och ge kritik va de Janne.

    ( Vi smider planer nu så se upp) :) BM

    SvaraRadera