tisdag 17 februari 2009

Janneträning

Efter o ha varit o tränat mår jag toppen! Dvs de gånger det gått bra. Har det inte gått bra vill jag bara träna igen för att försöka lösa det som inte gick bra. Detta har Tommy lärt sig efter alla år, så han frågar alltid snällt hur det gått....
Började med uppvärmning i ett lite friskare tempo än vanligt. Disco ville själv bli lite väl djup i formen så jag fick jobba på framridningen. Det var mödan värt. Fick börja på 4-kanten o Janne tyckte han var "ärtig" o fin. Fick testa några föriktiga längningar i trav, en del blev ok, en del bara spring. För att han ska orka länga måste han "växa uppåt". Fick också prova lite förvänd galopp, funkar bra om jag gör snälla svängar. Efter en stunds vila tyckte Janne att vi skulle testa att ta tillbaka lite i traven. Detta UTAN att han tappar engagemanget. Svårt. Jag fick nu ganska mkt i handen o det gällde att han skulle jobba, så det gick inte att bara bromsa. Efter detta fick han gå fram i lite friskare tempo med aningens lägre hals. Efter några gånger blev han väldigt trött o fick vila. Vi jobbade även med samma övning i galopp, där är han mkt starkare o det är lättare att samla sig.
Det som kändes annorlunda idag var att han låg på framåt så mkt. Kul, att han vill o tycker det är roligt! Var också en härlig känsla när han på volten rundade ner sig o blev "gupplig" i ryggen!
Tyvärr dröjer det nu ett tag till nästa träning för min del, eftersom jag åker bort på sön.

8 kommentarer:

  1. Herrejösses va ja e bra;)))). Tommy e så lycklig när jag styr dig till rätt ridning så du e på gott humör när du kommer hem, hihi. Han gick verkligen bra idag. Klarade de lite svårare övningarna vi började med galant. Måste oxå säga att "hon som sitter på ryggen med de hon tror e magrutor som snart fyller jämnt har äntligen rättat sin sits. Ska bli skönt att hon åker på semester så jag å Sandra får rida lite:)Janne

    SvaraRadera
  2. Jag vill oxå komma igång att få hjälp m träningen, blir så sugen när jag läser ditt inlägg :-)
    Du har ingen film på Disco eller? Det hade varit roligt att se honom :-)

    SvaraRadera
  3. Fårstår Cicci att du är sugen! Det är så bra att få lite respons o att ha nåt att jobba vidare på till nästa träning. Jag blir aldrig lika effektiv när jag rider själv...

    SvaraRadera
  4. Låter som ni har gjort ett kanonjobb Irene. :) BM

    SvaraRadera
  5. Bra att han var så duktig:D

    SvaraRadera
  6. Ja, han är jätteduktig! Positiv o okomplicerad, men vi strävar verkligen. Vill att det ska bli bra o att han successivt ska bli starkare o orka mer o mer! På sina villkor.

    SvaraRadera
  7. Måste vara skönt när han alltid är så samarbetsvillig. Börjar förstå hur det är ;) Ja det tar ju ett tag att bygga upp dem, men rätt som det är har man tagit ett stort kliv framåt, och det är ju bl.a det som är så roligt.

    SvaraRadera
  8. Oj då! Janne börjar bli snäll! Kanske är han på väg att få influensa, kräksjuka eller nåt. Bäst ni håller kollen på honom medans jag är borta!

    SvaraRadera