onsdag 18 februari 2009

Sagan om Disco del 6. Två blå-gula


Kollade om det fanns fler småtävlingar att anmäla sig till o jag bestämde mig för Skaftö o Ljungskile. LC:1
Skaftö var först. Bra för det var nära, de lånade Smedbergs ridhus i Munkedal. Det skulle bli första tävlingen inomhus med framridning utomhus.
Det blåste väldigt den dagen. Disco var helvild! Han seglade omkring med svansen på ryggen och fnös. Brydde sig inte för 5 öre om mig. Kastade sig hit o dit så jag hängde i knävecken mer än en gång. Fick honom inte att koncentrera sig hur jag än bad mig åt. Tänkte inte det var nån ide att starta så knäpp som han var. Janne bara skrattade o sa åt mig att "rida på framåt" hmm. När det var vår tur o jag kom in i ridhuset slappnade han av. Han blev som en ny häst. Lydig o fin. Kändes som om vi skulle kunna göra vad som helst! Han bara gjorde allt rätt! Stackarn, det blev väl för mkt för honom på framridningen. Programmet flöt på o han fick 69,26%. Hann vann, det var bara 6 starter, men ändå jättekul!
Nästa start var i Ljungskile. Ösregn. Framridning inne o tävl ute. Ridbanan full av vatten... Tur att han är van att jobbas ute i min paddock som är lika full av vatten, tänkte jag. Framridningen kändes ok. Det hade slutat regna när jag skulle in. Disco plaskade snällt omkring på banan så vattnet stänkte, MEN han gick inte fram. Kändes seg o jag fick jobba i varje steg. Tydligen hade det varit svårt även för andra hästar, för han fick 68,15% och vann (28 start).
Disco hade presterat mer än förväntat under året. Jag hade som mål att han skulle deltaga i 4-årstest och att han skulle starta lokal LC med minst 60%. Detta uppnådde han med råge!
Efter sina segrar fick han förstås ta det lugnt o bara gå på skogspromenader o vara helt utan krav på att lära nytt en tid framöver.
Nästa gång blir lite vinterträning o framtidsplaner!

5 kommentarer:

  1. Men, va duktiga ni är, både du o Disco. Vilka tävlingsnerver! Själv skulle jag skälva som ett asplöv o följdaktligen Schaman med, antar jag.

    SvaraRadera
  2. Blå gul är en fin färg på rosetten tycker du ska fortsätta att ta de rosetterna:D

    SvaraRadera
  3. När man tävlar en 4-åring har man ju inga förväntningar att lyckas. Det får går som det går... Schaman hade säkert fixat det!

    SvaraRadera
  4. Vad duktiga ni är. Fler blågula lär det nog bli!

    SvaraRadera