torsdag 5 februari 2009

Sagan om Disco del 3 Programridning





Framåt våren kände jag att det gick bättre o bättre på träningarna. Jag kunde sitta ner kortare stunder o började med lite volter, lite sidvärts, lite längningar i trav o galopp. Han är så stadig i formen o "lättmanövrerad" så jag började fundera på programridning. Bad Janne att titta på mig när jag red upp LC:1. Det gick alldeles för sakta o halterna blev väldigt sneda. Galoppfattningarna fick jag fuska till o göra i hörnen för att det skulle bli lättare för Disco. Jag fick göra om det ett par gånger o helt plötsligt kändes det väldigt bra! Tänk så duktig min 4-åring är tänkte jag. Han är totalt okomplicerad. Han bara "gör det".

Klubben jag tävlat för i alla år, vår lilla privathästklubb, Stångenäs Ryttarsällskap, http://stangenasrs.zoomin.se/ skulle ha en liten klubbtävling i dressyr. Jag tänkte att det blir perfekt för Disco att komma ut o se sig om på en liten tävlingsplats o få trevliga upplevelser av tävling. Så vi anmälde oss, Janne hjälpte oss med ett par extra träningspass o vi åkte dit. Disco åker ju varje vecka till Hoga, så han bryr sig inte alls om att åka transport. Ett stressmoment mindre. När vi kom fram började Disco dansa.... Han är lite tröttsam med det, det blir gärna balanstrav o han försöker göra sig vacker... Jag fick rida fram tills han lugnade sig o det gick att kommunicera igen. Då blev han fin!

När det var min tur att rida kändes han jättebra. Jag red in o började. Halva programmet gick som en dans, sen blev det tvärnit. Disco behövde gå på toaletten. Han gjorde sig ingen brådska. Pinsamt! Sen avklarade vi programmet utan större missöden. Jag var så nöjd, så nöjd o Disco var nöjd o glad. Jag uppnådde precis det jag velat med att starta.

Efter denna lilla tävling fick jag mersmak. Kunde man starta nån lokaltävling? Både Stefan o Janne tyckte det. Jag anmälde mig till Tjörns Ridklubbs tävlingar. Vi började också fundera på en annan sak. Kunde han möjligen vara med på 4-årstestet i gångarter i slutet av aug? Vi funderade fram o tillbaka. Janne red vid några tillfällen o jag såg att han kunde presentera honom bättre än vad jag kunde. Vi åkte till stora ridhuset i Lysekil några gånger o filmade både när jag o när Janne red. Han såg bättre ut när Janne red, men jag passade bättre storleksmässigt. Efter mycket tittande på dessa videoband beslutade vi att anmäla Janne till testet. Detta innebar att Janne fick rida då o då. Vi nästan slogs om det....

Nu hade vi nya mål. Lokaltävl juni med mig o testet i aug i Alingsås med Janne. Disco fick en period ledigt o gick ute dygnet runt i stora hagar. (Än hade inte kläggarna o bromsarna kommit). Jag började sedan också att hoppa honom ibland, små låga hinder i lina o ibland uppsuttet. Inga problem för Disco inte. Detta stärkte honom o ökade konditionen.

Spänd av förväntan åkte jag till Tjörn. Hade mutat Simon (sonen) att åka med mig. Han var inte gratis.... Tur att studenter behöver pengar.... Disco tog det hela med ro o han kändes lovande på framridningen. Väl inne på banan blev han lite skraj o spänd men gick att lotsa runt utan större fel. Han fick 64%, fick 8:e pris. Det var 9 placerade, så jag var SÅ stolt över honom. En fantastiskt duktig pålle!

Nästa gång skriver jag om Janne o Disco på 4-årstestet.

15 kommentarer:

  1. Mycket trevligt att läsa om er väg mot toppen.
    Fina bilder

    SvaraRadera
  2. Hej MM!
    På väg mot toppen??????? Sakta i backarna... Tycker du ska göra en blogg o visa dina fina hundar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tycker jag med,mamma Magnusson :) Fint du skriver Irene. Riktigt kul att läsa. ser fram mot nästa kapitel :) BM :)

    Ang film så har jag kablar och program att föra över det mesta till datorn. :)

    SvaraRadera
  4. Hej BM! Glad att du vill läsa om min pålle. Antar att man behöver nån slags kort i datorn (tv-kort?) också. Bra att veta att du kan hjälpa om jag får för mig att lägga ut nåt!! Jag har tänkt att införskaffa en modernare kamera när jag blir rik...

    SvaraRadera
  5. Fina bilder. Ni är ju jätte duktiga. Kul att läsa om allt:D Alla tävlingar som gått så jättebra. Så himla kul. Ni är otroligt duktiga.

    SvaraRadera
  6. Hej sofie!
    Kul att du vill läsa! Det var ju du som tog de 2 nedersta korten, tur att du var med!

    SvaraRadera
  7. Var är katten???
    fina bilder på vitsippor och vår!
    //uue

    SvaraRadera
  8. Hallo uue!
    Det här är en blogg om HÄSTAR... Men jag ska visa dig min Felix nån dag. Håller med om att det ser underbart ut med VÅR!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Väntar med spänning på hur du vinklar berättelsen om 4-årschampionatet. Tänk nu på mitt rykte Irre. Janne

    SvaraRadera
  10. Tänker inte berätta vad jag ska skriva om 4-årstestet för då hade du blivit så skakis att knäna klapprar o det vore ju synd tycker jag. Vill alltså inte oroa dig.

    SvaraRadera
  11. Ser fram emot bild på Felix. Har han växt i sina öron? /uba

    SvaraRadera
  12. Hej Uba! Ja, Felix har växt i öronen. Just nu har han rivit ner o förstört min blomkruka den uslingen! Jag ska sätta ut bilder nån dag.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hej Syrran!
    Du "missade" att skriva att ni VUNNIT det mesta av tävlingarna! Superfin blogg.Allt du gör blir föresten bra. Tröttsamt för lillsyrran...:-)

    SvaraRadera
  14. Snälla syrran, en klubbtävling tar jag som programridning. Vi har alla olika förutsättningar med våra pållar. Förresten, ska nog ta o skriva om Lupin och ALLA HENNES PLACERINGAR! Du har ju hur många som helst..........

    SvaraRadera
  15. Vill läsa mer! Kul läsning.

    SvaraRadera