söndag 1 februari 2009

Träning för Stefan Jansson


31/1 Var i Lysekil o tränade dressyr för Stefan Jansson. Stefan kommer ca varannan månad o det är toppen. Varje vecka tränar jag dessutom för Janne Lindell. Han är verkligen en jätteduktig tränare som passar både mig o Disco. Han o Stefan kör samma linje, så det känns bra att träna för båda.
Fick börja med lite skritt, skulle tänka på att han inte blir "tom" i handen. Han har i sig en bra skritt som är avspänd o rörlig. Sen fick jag trava o göra övergångar till skritt i båda varven. Funkade bra. Jobbade lite på volterna med svaga öppnor för att aktivera honom. Jättebra i v varv, men i h dyker han lite för lång ner med huvudet. Han kan få bli lite lång men inte låg. Vi fortsatte med skänkelvikningar "halvt igenom" som de är i LA:1. Gick hyfsat, bra flyt o taktmässigt men han skulle va lite rakare, så jag fick göra om några gånger. Galopp på volten. Fick göra volten mindre o ta tillbaka utan att kvalitén gick förlorad, sen fram o öka, tillbaka igen. Svårtast i h varv. Även här vill han bli lite låg i formen. Ökningar i trav är inte vår starka sida. Fick rida lätt runt 4-kanten o länga längs långsidorna. Han får INTE sänka ner sig, blir då svårare att få upp frambenen. Lite längning blev det iaf... Innan vi slutade tog vi lite galopp igen på volten med öppnatendens. Stefan var jättenöjd o tyckte han utvecklats sen sist, jag var så glad att jag nästan grät... Tänk vad dessa hästar kan få en att må bra... Detta får jag leva på tills nästa gång.

11 kommentarer:

  1. Hej

    Kul att du är igångl lägg till dig att följa min blogg royal customs blogg. Janne

    SvaraRadera
  2. Hej. Hittade dig på royal custom blogg. Fin häst och fin blogg du har. Vänligen Jonas

    SvaraRadera
  3. Tackar! Skall lägga ut lite mer text o bilder i morgon.

    SvaraRadera
  4. Fin sida! Vill gärna läsa mer!
    mvh maria

    SvaraRadera
  5. Hej, Gör det och film! BM :)

    SvaraRadera
  6. Den enda film jag har är en snutt från kameran då vi försöker lära min häst Karimba byten. Det slutar med att jag rider över Janne i lycka över att hästen bytte....

    SvaraRadera
  7. ALLA VILL SE DEN FILMEN!! BM :)

    SvaraRadera
  8. Får rota i gömmorna o se om jag hittar den!

    SvaraRadera
  9. Gud var duktiga ni var. Hoppas filmen blev bra. Nu får du bytta stil igen inför Janne träningen:P haha skoja bara..

    SvaraRadera
  10. Janne fattar inte varför bästa ridbyxorna åker på när jag rider för Stefan o inte för honom...

    SvaraRadera