måndag 2 februari 2009

Karimba




Eftersom BM ville se videon när jag rider över tränare o filmare så får jag väl visa den o samtidigt passa på att berätta lite om min förra tävlingshäst Karimba. Hon är f-97 e. Magritte - Cavalotti. Köpte henne som 2½ åring av Alf Carlsson i Tingsryd. Tyckte hon var väldigt vacker, stor o maffig med taktmässig gång. Hon visade sig vara väldigt lättlärd o fantastisk i psyket. Inridningen gick som en dans med hjälp av Janne o senare tränade jag henne även för Stefan, då på Lysekils Ridsportförening (ponnyklubben). Efter hand började vi tävla dressyr o första gången jag startade henne (Tjörn) vann hon båda klasserna. Hon älskade att vara ute på tävling o gjorde alltid sitt bästa. Vi hann med ganska många starter på lokaltävlingar upp till LA o Karimba placerade sig på alla tävlingar utom den sista då hon började bli sjuk. För att göra en MYCKET lång o SMÄRTSAM historia kort, så fick hon Ehrlichia. Trots massor av behandlingar på klinik blev hon aldrig bra o jag tvingades inse att hon bara skulle bli promenadhäst i fortsättningen. Men jag hade tur i oturen, fick höra att Marianne Olsson, uppfödare o ryttare sökte avelssto för dressyravel. Hon köpte Karimba o detta är jag överlycklig för. Ingen kan ta bättre hand om henne än Marianne. Fick dessutom en nära vän "på köpet". Karimba har fått en jättefin avkomma, Savannah, e. Botchelli. Hon gick 1:a med 39p som 1-åring. Nu är hon betäckt med Dionysos (Discos pappa) o beräknas föla i maj. JÄTTEKUL att följa dessa!
Ett härligt minne jag har med Karimba är när jag var på Flyinge på kurs. Tränade dressyr för Nina Bengtsson (hon var kanonbra) o tömkörde för Göran Lindstrand (också fantastisk). Nina band fast mina stigbyglar med blått balsnöre för mina skänklar var för yviga. Oj, vad vi skrattar när vi ser på filmen...

17 kommentarer:

  1. Måste bara säga att bytena blev så småningom jättefina....

    SvaraRadera
  2. Haha...Janne får ju skylla sig själv när han lever sig in i bytena så till den milda grad att han springer under hästen. :) Ser fint ut. :) BM

    SvaraRadera
  3. Hej,igen! Du kan se hur många besökare du har i din profil. Profilvyer. BM :)

    SvaraRadera
  4. Har minneslucka efter den smällen, har aldrig blivit riktigt mig själv igen. Kanske ska stämma henne hmmm. Janne

    SvaraRadera
  5. Var ligger filmen på Discos 4-års test??? Janne

    SvaraRadera
  6. Aha, nu förstår jag Janne, det förklarar en del (men inte allt). Kanske en smäll till skulle göra gott?????

    Det var en konstig ryttare på 4-årstestet som vägde några kilo för mkt på den tiden....

    SvaraRadera
  7. Janne tjockis. Hehehehehe....Underbart! :0 BM :)

    SvaraRadera
  8. Ni var otroligt duktiga. Karimba är så snäll mot alla. Hon var jätte härlig att rida. Hoppas hon får fin fina föl.

    SvaraRadera
  9. Ja, Sofie, ser verkligen fram emot ett föl u. Karimba med Discos pappa!

    SvaraRadera
  10. Kul att veta hur hennes föl efter Discos pappa blir. Du får ta kort på de och vissa mig:D

    SvaraRadera
  11. Jag lovar att lägga ut bilder på Karimbas föl! Det blir ju Discos halvsyskon o med min fd häst som mamma! Kan ju inte bli bättre. Väntar med spänning till 25 maj!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  12. Hej Irene. Hittade din blogg av en tillfällighet när jag sökte på Karimba. Jag är medryttare till henne hos Marianne Olsson. Har ju hört mycket om henne och dej genom henne. Kan ju erkänna att det tog lite tid innan Karimba fann sig tillrätta och litade på mej men nu går det nog inte att hitta snällare och klokare häst. Rider ut ensam utan problem. Har aldrig gjort något hyss.Tror att hon tycker om våra uteritter lika mycket som jag.Är även i paddocken någon gång ibland. Hon går dit frivilligt,verkar gilla det.Bättre ställe att vara häst på än hos Marianne är nog svårt att hitta.Ordning och reda och hästar som mår bra.Har haft jättetur som fått vara hos henne och låna häst. Det har blivit snart 7 år nu. Innan dess red jag på Färgelanda ridklubb i många år.Idag kände jag fosterrörelser så det bor en liten stjärna där inne....Är jättedålig på data men tror att jag fått till en blogg.
    MVH Marianne Fredriksson

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Roligt att du hittade hit!!!
    Vad kul att höra! Jag håller med, Marianne ger sina hästar ett perfekt hem, jag är verkligen glad att Karimba hamnade där! Saknar henne, hon var underbar att rida. Tror du kände en svart lurvig hingst med vitt i pannan i magen :)
    Ha det bra! Tar gärna lite "rapporter" ibland från dig!

    SvaraRadera
  14. Ska bli kul att se vad Karimba har i magen till sommaren!
    Sandra

    SvaraRadera
  15. Är det de fölet som hon fick?

    SvaraRadera
  16. Ja, Savannah är 1 år på fotot, nu är hon 2.

    SvaraRadera