måndag 2 februari 2009

Sagan om Disco del 1


Nu ska jag skriva om kungen i stallet, min Disco. Fakta om honom kan ni se i överskriften till bloggen. Det hela började med att jag så tragiskt hade mist mitt allt, min förra häst Bosse. Hade ju sagt att jag o Bosse skulle åldras tillsammans o han skulle bli min sista häst. Jag gick flera månader o sörjde innan jag beslutade mig för att köpa ny häst. Men när man är van att ALLTID ha nåt att göra, som man har när man har hästar, började jag tillslut klättra på väggarna. Var så rastlös o sprang o promenerade i motionsspår i timtal.. Stackars Tommy, han sa att jag nog borde skaffa en ny häst, jag blev för jobbig när jag inte fick avreagera mig...

Jag började leta ny dressyrhäst. Videos och dvd avverkades i en rasande fart. Janne var här o kollade var o varannan dag. Provred också en del. Tillslut läste jag en annons om Disco o bad att få film. Det var Anki Carlsson, duktig ryttare o tränare från Segerstad dressyrstall som sålde honom. Förstås + i kanten att en duktig ryttare hade ridit in honom. Han var då 3½. Vi tittade på filmen o Janne ville se om igen flera gånger. Tillslut sa han: - Den ska du ha! Han var mer övertygad än vad jag var. Jag hade önskat lite mer trav, o kanske en lite ädlare modell. Men vi åkte förstås o tittade. Jag provred o var övertygad. Honom skulle jag ha! Han var smidig o lydig o välutbildad för sin ålder. Fick hem honom 081214. Det var underbart att ha häst igen!!!!

Fick en del konstiga kommentarer av mina närmaste när han kommit hem. Simon sa: -Men mamma, han är ju svankryggig! Kicki, min syrra sa: -Han har ju fin svans... Janne sa: - Fin boll i pannan o plysch päls. Hmmmm, kanske inte direkt va man ville höra när man köpt ny dressyrhäst! Red för Stefan o han lade huvudet på sned o sade att Disco verkade sansad o vettig.

Nu började det spännande arbetet med att bygga upp en unghäst!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker dina hästar är fina. Du skriver med inlevelse. Vänligen Jonas

    SvaraRadera
  2. Tack, mina hästar är mitt liv!

    SvaraRadera
  3. Ja, han är mysig det lilla plyschdjuret. Kul att han gått från sansad och vettig till riktigt bra, är ju otroligt mjuk och smidig att rida. Ser fram emot del 2. Janne

    SvaraRadera
  4. Fina de är.//Sofie

    SvaraRadera