lördag 14 april 2012

Å härliga ridkänsla!


Pernillaträning idag. Eftersom Disco varit lite matt så undrade jag hur det skulle gå idag.

Men! Det gick superbra! Hade fin ridkänsla, en sån där härlig känsla att man skulle kunna be hästen om vad som helst o han skulle göra det. Inte så ofta det inträffar, så det gäller att suga på karamellen...

Pernilla såg redan i skritten att han var aktiv o med på noterna. Avspänd o energisk. Trav på volten med samlande halvhalter. Där vill han gärna stoppa upp för mkt, där gäller det för mig att tänka aktivitet, dvs mer engagemang av bakdelen. Jag får inte dra år mig tyglarna!! För att göra det lättare för mig själv o hästen hade jag lite öppnatanke o det blev jättebra. Kände att jag fick igenom h-ställningen. 

Framdelsvändningar. Svårt. Han segar sig runt om jag inte är på honom. Här tyckte P att jag skulle göra halt så fort han lade sig på yttertygeln. Då blev det lite bättre efter några försök. (Lite som jag fick göra med skänkelvikningen)

Trav på 4-kanten. Då hade han en härlig aktiv trav. Diagonala skänkelvikningar. Gick över förväntan. P var med mig i varje steg med halvhalt o drivning åt sidan. Får inte glömma halvhalter för att balansera upp honom.

Galopp på volten. Bra fattningar o övergångar till skritt. Han är lite kvickare i h galopp, så jag fick tänka kvicka fötter i v galopp innan jag tar tillbaka.

Trav på 4-kanten. Öppna med övergångar till skritt. Gick fint. Hade riktigt bra ridkänsla i båda varven. Han jobbade verkligen på bra.

Förvänd galopp på volten. Fick fatta förvänd från skritt o det gick mkt bättre än förra gången. Skulle samla galoppen innan övergång till skritt  även det gjorde han bra. 

Pernilla var jättenöjd o tyckte han jobbade väldigt bra idag. Så kul. Ska försöka bevara känslan!

4 kommentarer:

  1. Magic Moment Chess-Strauss:
    Låter som ett kanon-pass ni har haft:))Roligt när det går så bra och det är väl det som gör att man orkar i motgångarna;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magic: Ja, det är nog sådana här dagar man behöver för att ha lust att gå vidare! Ps din kommentar ville inte publiceras, knepigt...

      Radera