tisdag 10 april 2012

Finmaskigt hönät, Slow Feeding


Har inhandlat 2 st finmaskiga hönät. Hade tänkt att ha dem i rasthagen till lunchhöt för att hästarna skulle få lite längre ättid. Näten var ganska dyra, men verkade vara av bra kvalité
Hängde upp dem i hagen till hästarna. Nicke är lite försiktig av sig o Disco är väldigt matglad. Jodå, de undersökte näten o jag hjälpte till genom att dra ut lite hö åt dem. Frid o fröjd.
Kollade till dem senare. Då hade Nicke givit upp hoppet om att få ut hö (för besvärligt) o Disco hade ätit upp höt i båda o dessutom dragit ner dem i gruset...
Jag hade spikat fast en spik som jag böjt till en krok, men det blev för svagt, (de rycker o drar i näten).
Så det gick inte så bra. Min nästa tanke är att sätta fast en ring med karbinkrok i stockväggen inne i boxen hos Disco, så han kan stå med sitt 4-hö o pilla fram till kvällen. Blir att inhandla krokar så att han inte kan riva ner nätet o fastna i det.

http://www.slowfeeding.com/

Fotot från nätbutiken ovan.
 

4 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att hästarna brukar lära sig tekniken. När Cissi och jag använde nät började vi med hårda nät med relativt stora maskor, i takt med att hästarna fick in tekniken minskade vi maskorna och sedan bytte till mjuka nät med relativt små maskor. Det är ju oxå lättare för hästarna att äta om nätet ligger ner (ex i en foderautomat såsom pallkragar på pall el likn) och lite svårare (mer utmaning :-) att äta från hängande nät. Våra hästar lärde sig öppna karbinhake så vi fick använda sk pistolhake ist. Oj långt inlägg.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra tips! Man kanske får vänja dem lite först med större maskor. Vilka fiffiga hästar som lärde sig öppna karbinhaken:)

      Radera
  2. Jag har fodrat mitt sto med finmaskigt hönät i 1,5 år, inne i stallet. Trär upp det på ett kvastskaft och hänger det utefter boxväggen. Funkar kanonbra. Hon har aldrig fastnat. Ett av näten, ett mindre, har hon dragit sönder. detta tror jag beror på att det var så fullt packat så det blev för utspänt. Det hon har nu, i bomull, har hon haft völdigt länge och det är fortfarande helt. jag är supernöjd, och hon har mat som räcker längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta! Låter som en god ide´ med kvastskaft. Min häst får nu sin kvällsmat i nät. Det tar längre tid, men han äter ändå ganska snabbt. Vår andra häst äter nästan lika fort som utan nät, så nu har vi ett vanligt hönät inuti slowfeedingnätet...

      Radera