torsdag 12 april 2012

Lussans galoppövning nr 3. Rakriktning


Igår var jag i ridhuset o jobbade Disco. Han var lite matt o oengagerad, så idag tänkte jag rida här hemma o träna något annat. Red ut en sväng först. Härligt väder, om än mulet, så skönt att det inte regnade.
Red sedan på banan. Travade o galopperade i lätt sits med fokus FRAMÅT för att få igång honom. Gick hyfsat bra. Jag tänkte att kan jag jobba 8 tim varje dag, så kan han jobba 1 tim utan att knorra...

Ville göra något nytt, så jag testade Lussans galoppövning nr 3. Rakriktning. Öppna. Man rider på 4-kanten i galopp. Rider i en svag öppna (tänker öppna) under ca halva långsidan, sedan rakrikta igen. Man kan gå in i öppna igen om man hinner innan kortsidan om man har en lång bana. Fortsätt genom kortsidan som vanligt o gå in i svag öppna på nästa långsida igen osv. När detta funkar gör man samma sak fast med tempoändringar i öppnan. Något mera fram o något tillbaka. Svårt men nyttigt! Man får ju anpassa efter sin häst o det är viktigt att man inte tvärar för mkt, då har övningen ingen effekt.

Jag måste tänka på att inte tvära för mkt o att få en mjuk ställning i nacken, utan att Disco bara viker halsen. Höll inte på så länge , men fick några fina språng i båda varven. Gick att ändra tempot, men då måste jag verkligen rida.
Efter detta blev Disco väldigt fin i traven o jag red lätt o lät honom komma ner o bli rund. Ska testa denna övningen "på riktigt" när jag är i stora ridhuset, men som alla Lussans övningar är det en genomtänkt o bra övning med syfte att rakrikta hästen o ge den mer bärighet.

2 kommentarer:

  1. Några tävlingar framöver nära där ni ska vara med ?? Vore kul att se er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica: Vi får väl turas om att åka jag o Sandra. Hoppas att kunna komma ut på ett par stycken iaf. Vill helst inte åka allt för långt eftersom han gärna bökar i transporten... O helst vill jag tävla på lång bana...

      Radera