måndag 16 april 2012

Tömkörningsuppvisning






Idag var det aktivitetsdag i Lysekil, hållbar häst, o Mia skulle visa Disco i tömkörningens svåra konst.
Han har ju utvecklats sedan Mia började köra honom för ca 1 år sedan. Mycket bra komplement till ridningen o bra för hästen att få arbeta utan ryttare ibland. Måste säga att Disco alltid går bra dagen efter tömkörning!

Men dagen började ganska dramatiskt. Disco var helt tossig då han kom ut till Ridklubben. Han kan konsten att tända till o då beter han sig som en galen hingst: balanstrav, lägger svansen på ryggen o fräser, hoppar rakt upp, står på bakbenen osv. Urstark! Mina armar var nog dubbelt så långa ett tag... Det restes ett mindre tält, bars bord o stolar, kördes kärror osv o detta var SÅÅÅ farligt.... Jag som trodde detta beteende hade gått över nu när han är "stor pojk". Jag tappade honom iaf inte, tack o lov. När alla saker var på sin plats i ridhuset lugnade han ner sig. Då blev han väääldigt lugn...

Mia började tömkörningen o förklarade för pupliken vad hon gjorde o varför hon rekomenderar tömkörning för alla hästar. Han fick först gå rund o låg för att komma igång i kroppen, därefter stegrades kraven successivt. Det sista även lite samlande arbete. Hon visade skänkelvikning o öppna längs långsidan o lite samlad galopp på volten.

Måste säga att jag var stolt ägare! Han visade sig väldigt fint o Mia var jättenöjd med honom. Tror publiken var det också!

Tyvärr skulle jag iväg o jobba, så jag kunde inte stanna o vara med resten av dagen. Synd.

Ska försöka lägga upp lite filmer senare. Kul att Bohusläningen gjorde reportage (mån sid 6)

2 kommentarer:

  1. Klart du ska vara en stolt ägare när han visar sej så fint!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man blir stolt när andra tycker han är fin:)

      Radera