lördag 17 mars 2012

Pernillaträning, hjälp med skänkelvikning


Har tränat för Pernilla. Berättade att skänkelvikningana blivit bättre, men att jag behöver hjälp med dem, men att det i övrigt gått bra sen sist.
Disco var något stum när jag red fram, men det lossnade efter ett tag. 
Började på volten med igångsättningar o avsaktningar på bakbenen. Måste tänka manken upp. Gick rätt så bra o han fick fin trav. Sidvärts på volten, baken undan o även öppna gick bra. Vi övergick till skänkelvikningen. Började längs långsidan. När han inte tar förhållningen för avsaktning (kvar i rörelsen) måste jag göra halt o ev rygga. Sedan igång igen, han ska svara direkt på hjälpen i sidvärts. Gick ganska bra så vi fick gå in på diagonalen o göra en "riktig". Måste kunna ta halvhalter utan att han lägger sig på yttertygeln. Mycket bättre än på länge! Där är jag väldigt nöjd!
Efter paus tog vi galoppen. Fattning från skritt var svårt idag. Han ville inte vinkla bakbenen i min halvhalt innan fattning, så det blev en seg fattning med raka bakben o hög nacke....
Inte så det var tänkt. Faktiskt lika dåligt i båda varven. Pernilla tyckte dock att galoppkvalite´n var ganska bra, speciellt då jag red på framåt. Avbrotten var ok, men han blev seg o inte det minsta kvick när jag skulle fatta igen. Fick också lite för mycket i h-tygeln. Här fick jag sannerligen jobba! Vi övergick till trav igen. Halvhalter o vinkla bakbenen blev också svårt, däremot fram och åt sidan gick bra. Här fick vi ge oss även om man inte fick igenom rund h-sida + halvhalter. Här har ryttaren massor att jobba med:)
Men, skänkelvikningarna gick ju bra, så jag får ändå vara nöjd. Kanske hade han lite träningsvärk.

Foto: Roger Lindberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar