fredag 16 mars 2012

Dressyrhästens longering. Longerar ni?


Läste en MYCKET intressant artikel idag om longering av dressyrhästar. 
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/gerd-heuschmanns-system-losgorande-longering-varva.htm 
Ska prova att longera utan inspänning. Det har jag bara gjort då jag hoppar honom i lina. Annars blev jag glad när jag hörde att korrekt utförd longering är väldigt bra för dressyrhästen.

Jag arbetar Disco något pass i veckan i lina, gärna med inslag av cavaletti o oftast dagen efter krävande ridpass. Upplever att man joggar ur stelheten ur hästen o det är ingen klumpig ryttare (jag) på ryggen som stör. När han är helt uppvärmd, framme o har arbetat en stund tar jag in honom då o då på liten volt, då ser man hur fint alla muskler arbetar bakifrån o fram. Oftast är han väldigt fin dagen efter. Samma effekt som detta har även tömkörningen haft.

Men, igår fick han gå i lina för han var helt på tårna, det blåste storm = spöken överallt. Kan inte påstå att han blev speciellt lösgjord, han visade mest magen o skolorna över marken... Fräste så det rök ur näsborrarrna... Balanstrav.. Både han o jag var helt svettiga efteråt. Fick gå en promenad med honom (även den gick i racerfart).

Idag red jag o undrade hur gårdagens monster skulle kännas. Red några varv på åkern, uppförde sig perfekt.
Sedan en sväng på ridbanan. Mjuk o fin, fina fattningar, inget bus. Skönt. Ganska bra tagen bakdel i trav, ganska bra travöppnor. Däremot skit med skänkelvikningarna i vanlig ordning. Pernilla får hjälpa mig i morgon.

Longerar ni era hästar? Hur gör ni när ni longerar? 

12 kommentarer:

  1. Läste också artikeln. Det är bra att longera tycker jag, fast jag gör nog det mer traditionellt med bett, longerlinan löpandes över huvudet, longergjord och med inspänning (utan vid uppvärmning). Jobbar mycket med övergångar, halvhalter, att han ska svara och jobba på ordentligt framåt, större och mindre volter och tänka typ lite rakt fram, svänga, rakt fram osv. Variera mycket. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna: Tack för din kommentar. Jag har också vanligt huvudlag med vanligt bett + delta. Övergångar är jättebra! Låter som om du jobbar honom på ett mkt bra sätt! Är han fin dagen efter?

      Radera
  2. Jag longerar alltid Cobben dagen efter en hård träning för att han ska få mjuka upp stela muskler och slippa belastning från ryttaren. Jag brukar driva på lite mer första halvan av passet än jag gör när jag rider, då är han bara lätt inspänd och målet är en rund, avslappnad överlinje. När han är uppvärmd kortar jag inspänningen lite och tränar kvicka övergångar; skritt-galopp, trav-halt, galopp-halt osv. Ibland tar jag in honom på en liten volt i galopp för att stärka. På slutet får han alltid jogga en stund med rund, låg hals i ett lugnt balanserat tempo.
    Använder ett vanligt träns, tvådelat bett, longeringsgjord med tygelliknande inspänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sandra: Inte illa att kunna göra övergångar mellan skritt, galopp o halt!
      Tar du bara in honom på en mindre volt i galopp? Hur är han dagen efter?

      Radera
  3. Jag longerar i princip aldrig, tycker det känns bättre att ha kontakt på båda sidorna för att reglera honom, jag brukar inte heller flytta tömmen i olika ringar för inne- yttersida. Brukar dock 'slänga runt honom i ett snöre' nu och då, helt utan krav på form, aldrig inspänd, men det är oftast om han är på brallhumör eller att jag har misstanke om att han inte rör sig fräscht. :)) Jag gillade fö också artiklen mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Din häst får ju så mycket annan träning som inte är med ryttare, superbra med körning o vattengympa:)

      Radera
  4. Han har lärt sig att när jag säker "sakta av - gör halt" och samtidigt stannar och höjer handen som håller i linan betyder stopp. Han är alltid mer villig att stanna än att få fram :P haha. Mitt schema ser ungefär likadant ut varje vecka, han går ett hårt träningspass på onsdagen, longeras på torsdagen och sen går han bara en timme i skrittmaskinen på fredagen som är hans vilodag. På lördagen kör jag ett dressyrpass och då brukar han kännas fräsch. Söndag rider jag ut i skogen eller på slingan där han får galoppera långa sträckor. Måndag blir det dressyr igen, på tisdag hoppning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, kan se Cobben tvärnita... Disco stannar om det vankas godis...

      Radera
  5. Brukar oftast tömköra,men efter att Sudden haft sina utbrott med tömmarna så har jag faktiskt bara longerat med träns utan nosgrimma och delta(för pelhambett)och konstigt nog så har han inte haft ngt "spel" utan faktiskt vart riktigt avspänd och medgörlig på alla kommandon samt sökt sej till en fin form;)Idag tog jag dock goggen på han,men det gillade han inte,brukar försöka att lina han ungefär 1 gång varannan vecka ibland varje vecka om det inte är en massa annat som ska tränas;)

    SvaraRadera
  6. Magic: Skönt att det funkar utan att han blir spänd, då gör det ju nytta:) Han är ju tydlig med vad han vill o inte vill!

    SvaraRadera
  7. Nu har jag ju ingen dressyrhäst, men skriver ändå...
    Jag longerar aldrig, förutom om min vilde kille är alltför vild, då endast i syfte att få honom att springa av sig lite innan ridning :) För mig är det tömkörning som gäller i alla lägen, koll på alla sidor utan störande matte på ryggen. Från det att de är små tömkörs de, (först bara rakt fram). Min älskade gammelhäst älskade att bli tömkörd, så för att glädja hoonom på hans 30-årsdag tömkördes han och gissa om han var lycklig - han svävade fram. (Har ej läst artikeln än, ska göra det.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Birgitta: Jag tycker det är jättekul att du skrev o att höra hur alla gör med sina hästar (oavsett vilken disciplin man håller på med mest). Grunden hur vi jobbar våra hästar är nog trots allt ganska lika?
      Håller med dig, tömkörning är superbra. Nyttigt för alla hästar. Tänk att få ha en häst tills den blir 30 år, fantastiskt. Du måste ha skött honom bra under alla år.

      Radera