lördag 24 mars 2012

Lussans galoppövning nr 1. Övergångar


Var i ridhuset o tränade själv. Red först lite skänkelvikningar, men det gick inget vidare. Annars var traven ok. Galopparbetet däremot gick jättebra! Kändes för första gången att han var elastisk både fram o tillbaka.
Hade läst om Lussans galoppövningar för att stärka galoppen o tänkte testa dem en efter en. Desamma för Cobben.

Övning nr 1: Övergångar. 5 min. Fattningar omväxlande från skritt o trav. Jag red på en stor volt, fattade galopp, galopperade tills han hade bra balans, då gjorde jag ett avbrott, ny fattning efter 2 steg, balans, avbrott o ny fattning osv. Det låter inte långt med 5 min, men det är ganska jobbigt för hästen. Styrketräning! Efter detta vila på lång tygel en stund, sedan samma sak i andra varvet. Vila. Självklart måste hästen vara ordentligt uppvärmd först innan man börjar.

Detta var en jättebra övning för Disco. Han blev lyhörd o fin. Fattningarna blev bättre o bättre. Kommer absolut att göra om denna övningen!

Sandra skriver: övade på 5 minuters galoppfattningar igår, funkade ganska bra men är inte helt nöjd. red med spö (vilket jag inte gjort på ett tag) och petade på baken så fort han ville lägga av, det gjorde gott. dessvärre håller jag balansen genom att knipa mig fast i sadeln så MÅSTE lära mig att hitta balansen på honom utan att knipa. 
Foto: Roger Lindberg

4 kommentarer:

  1. ...appropå Lussan så läste jag idag i Ridsports avelsbilaga att hon lånat Laventas mage för att göra en Guinness avkomma (fryst). KUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. O Nej, vad roligt! Det har jag inte sett! Så dum jag var som sålde Lavona... Men då får vi hålla tummarna att det blir ett fint föl.

      Radera
  2. När ska man lära sig att rida egentligen? Jag som snart läst 5 år till civilingenjör kan ändå inte lista ut hur man ska göra en fin galoppfattning... Måste dessutom vara världens i särklass dyraste utbildning..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, vänta med o gnäll tills du är över 50....

      Radera