torsdag 22 mars 2012

Mitt hästliv 22. Nobel föds, Ingresse åker till Asterix


En solig morgon i juni -92 föds lille Nobel (Napoleon-Ingolf)i hagen Den första hingsten från Ingresse. Han var ståtlig o fin redan från födseln. Två långa vita strumpor bak men inget på frambenen. Allt gick bra o efter ett tag åkte Ingresse o Nobel iväg till hingststationen igen. Nu skulle hon betäckas med Asterix (Arram-Bodeaux). Som vanligt gick allt bra o hon blev dräktig direkt.

Stafette var nu 2 år o skulle visas på premieringen i Uddevalla. Det gick jättebra! Stafette uppförde sig fint o fick 39 p o blev 3a av 25 hästar! Gissa om jag var stolt!

Nobel visades på fölmönstringen med det gick inte så bra, han var inne i en växtperiod o hade stela rörelser.

Hösten kom o dags för löshoppning med Stafette. Det var Sven Ingvarsson som höll i det. Den hästen kunde hoppa, det visade hon direkt. Fina runda språng med härlig bakbensteknik. Hon tyckte verkligen det var roligt. Fram på vintern hade Stafette blivit 3 år. Vi hade hängt på henne o longerat med sadel + hängande stigbyglar utan problem. Dags att sitta upp. Tommy höll henne o jag satt upp. Inga problem. Så då o då skrittade jag runt i skogen på henne. Ursnäll.

Hade lite för många hästar, så beslutade att Nobel skulle säljas. Fick en jättebra köpare från Finland. Han fick en lång resa till sitt nya land.

Sandra fortsatte att rida Jill, fortfarande var det mest i skogen. Hon följde med mig när jag red. Ibland visade Jill "var skåpet skulle stå" o var envis som synden. Blev en del bockar o Sandra åkte i backen. Som tur var så var Sandra ännu mer envis, så det gick för det mesta bra. 

Ingresses mage växte o nu väntade vi med spänning på ett litet Asterixföl!

Foton: 
1. Nobel nyfödd
2. Sandra o Nobel 2v
3. Nobel 1 mån
4. Nobel 3 mån
5. Nobel 7 mån
6. Asterix 694
7. Stafette 2-årsprem.
8.  "
9. Stafette ska löshoppa
10. Första gången jag sitter på Stafette
11. Sandra o Jill 4 år 
.

12 kommentarer:

  1. Åhh vilka fantastiska bilder. SÅ ljuvlig han var. men jag glömmer inte när Nobel var ettårshingst och lyfte mig i håret...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där små hingstungarna var mycket busigare än stofölen. Nobel hade massor av energi som 1-årshingst, så det var mycket träning bara att gå "fot" o allmänt lära sig lyda...

      Radera
  2. Nämen, så där såg ju min Napoelonbäbis oxå, född samma år:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! Sålde du den?

      Radera
    2. Jag sålde honom som 6-åring till en dressyrdomare i norge, tyvärr förolyckades hästen något år senare:(

      Radera
    3. ÅÅÅ, vad tråkigt...

      Radera
  3. Så fina bilder på Stafette! Gummibollen med sån härlig bakbensteknik och vilka fina poäng hon fick som 2-åring,39 p och 3a av 25 hästar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Stafette var superfin o hon fick bara bra kritik. Men det var i hoppningen hon glänste mest:)

      Radera
  4. men åh, verkligen, vilka fina hästar du haft/fött upp... vilket hästliv du haft... och har

    SvaraRadera
  5. Tack, Mano, det har passerat många hästar o många minnen. Kul att rota bland gamla foton. Man minns doften av små föl med krullig man o mjuk päls.

    SvaraRadera
  6. Åh vad roligt att läsa... vill bara läsa mer... =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt att höra! Ska försöka producera lite mer. Har ju några år kvar att rapportera från...

      Radera