lördag 4 februari 2012

Superträning i -17 grader


Trodde inte det skulle kunna gå att åka iväg på träning när jag såg i går kväll hur termometern sjönk längre o längre ner. MEN, hästfolk är ett segt släkte, så kl 5,30 studsar man ur sängen för att mata hästen innan man åker iväg på träning.
Paltade på både mig o Disco allt jag kunde hitta när jag såg att termometern visade -17 grader. Inga fina Pikeurkläder här inte. Fick bli termoridstövlar, termoridbyxor, tröjor, halsdukar o tjocka handskar. Typ Michelingubbe.
Disco fick dubbla täcken o för en gångs skull ett ylleridtäcke. Han har egentligen inbyggt täcke = tjock päls, så jag brukar inte behöva det.
Vi var framridna o klara till kl 7,45. Gick bra trots alla kläder.

Pernilla hade ordnat med ett element vid sina ben o det var nog bra.
Träningen började med att försöka få Disco "på bakbenen" i traven. Tog en stund innan han ville ta i o jag fick vara supernoga i övergångarna att manken var uppe. Eftersom vi tränat mkt fattningar det sista trodde han att det var galopp som gällde. Men det är ju bara en missuppfattning som man får ta med ro. Skulle tänka kraftig halvhalt i igångsättningarna o nästan lite tramp i avsaktningarna. Efter ett tag blev det bra o han satte under sig riktigt fint. Vid det laget hade jag paltat av mig plagg efter plagg...
Nu gick vi över till galopp. Hade från början en supergalopp. Kände verkligen hur han tog i! Inget i handen o fina avsaktningar o kanonfina fattninar!!! Allt detta "gratis" tack vare att han jobbade under sig. Jag var överlycklig o berömde jättemkt, men Pernilla var på mig att det är lika viktigt att han är kvick EFTER galopp-skrittövergången, så det fick jag träna på. Hade en helt fantastisk känsla i båda varven. Tänk att det kan komma när man knappt tror det går att rida alls pga kylan. Fick avsluta med öppnor i trav längs långsidorna. Där måste jag också tänka att inte släppa fram honom för mkt, utan be om lite mer manke upp o kruppa ner.
Efter denna härliga träning fick jag skritta ner honom i en låg rund form, vilket han mer än gärna gjorde. Enl Pernilla bra alternativ till att trava ner dem.

Måste säga att ett isolerat ridhus är verkligen kanonbra som stora ridhuset i Lysekil är.

6 kommentarer:

  1. Beundrar att du vägrar besegras av kylan. Själv har jag lagt in vintervila!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, jag kan säga att jag vacklade, inte långt från att jag gjorde detsamma som du! Hade det varit snö på vägen hade jag stannat hemma.

      Radera
  2. Åh, vad ridsugen jag blir !!!! Inspirerande är bara förnamnet. Skall nog göra ett pass i kväll. Bara -6 nu och det är nästan pikeur-kläder-väder det. ;-)

    SvaraRadera
  3. Usch vad kallt! Men vad roligt att det gick så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madelene: tur för mig att de har isolerat ridhus, känns inte alls lika rått. Jag var så glad över att Disco gick så fint, bra att jag ändå åkte!

      Radera