måndag 10 oktober 2011

Janneträning med LA:1


Åkte till Hoga för att träna för Janne. Kände mig väldigt inspirerad efter att ha sett alla fina ekipage på Flyinge.

Värmde upp o Disco kändes jättefin, men Janne sa att han knep lite med svansen i början.
Gjorde lite övergångar skritt-trav. Ibland bra, ibland segt. Flyttade undan baken i skritt. Bra till v, men segt till h. Skänkelvik snett igenom i skritt. Bra till v, måste passa ställningen åt h. Trav på volten. Han kändes väldigt fin i båda varven! 8-volt i trav. Svårt att göra bågarna lika stora. Galopp 8-volt. Enkelt byte. Jag måste verkligen rida in i övergången.
Resten av passet tränade vi på linjer i LA:1. Uppridning i trav. Halt. Det gör han bra. Fram i trav h varv. 10m volt, sedan ökning snett igenom. Volten gör han bra, men det är lätt att det blir galopp i ökningen. Eller så blir det för dålig bjudning. Där måste jag redan i volten börja förbereda för längningen, så att jag får honom rak på yttertygeln. Måste titta upp så att jag kommer ut där jag ska, så jag hinner få ihop honom innan hörnpasseringen för att sedan vända upp. I skänkelvikningen kan jag leda in framdelen lite för att göra det lättare för honom. Måste titta så jag kommer ut där jag ska. När jag vänder in för halt o ryggning måste jag rida rakt fram, så att halten blir rak. Ryggningen är ok. Fri skritt ok. Innan galoppfattningen är det lätt att han taktar. Ska rida igång direkt efter fattningen. Driva i volten o jobba på fram, ut i hörnet, vända halvt igenom, titta vart jag ska, rida in i avsaktningen, fin hörnpassering, rak häst, ny fattning. Satsa ordentligt i ökningen, sakta inte av för tidigt.

Tycker att det går ganska bra. Hans nivå är väl ungefär här.
Jag är väldigt nöjd med travarbetet, där jag hade en fin känsla.

2 kommentarer:

  1. Jag upptäckte till min stora fasa att Discos blogg hade ramlat ur min lista när jag bytte blogg :-O .. men nuså, nu är jag på plats här igen. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av att du kommer ihåg varenda sak när du har tränat.. otroligt vilken fokus du måste ha.

    SvaraRadera
  2. Stallveckholm: Vad roligt att du följer oss!! Ha, ha jo, jag brukar oftast skriva när jag kommer hem från träningen, då går det bra:)

    SvaraRadera