lördag 23 juli 2011

Galoppjobb




Vaknade tidigt i morse, långt innan klockan skulle ringa. Kunde inte somna om. Låg o tänkte på alla anhöriga till de omkomna o skadade i Norge. Man tror inte det är sant. Fruktansvärt hemskt.

Eftersom vi inte kunde galoppera igår, så tog vi lite galoppjobb idag. Men först trav på volten. Han var lika fin som igår. Skönt. Kändes fräsch! Testade även ett par skänkelvikningar längs diagonalen. Gick ok. Ganska bra tvärning. Han fick också göra några bakdelsvändningar med lite mer centrering. Bra! Janne nöjd.

Efter skrittpaus var det dags för galopp. Fattning från skritt. Svårt. Får inte till det riktigt. Detta har han ju gjort bra förut. Nu har han lite större krav på sig, så det blir väl svårare. Just nu är galoppen mycket jobbigare än traven. Han behöver MYCKET mer support från mig...Jag måste ha igång galoppen, lyssna på rytmen. I h varv spänner han halsen lite o går fram bra. MEN när han släpper ner halsen o slutar spänna sig blir han rund över ryggen men då får jag DRIVA. Puh, varje steg han tar måste han ha hjälp för att inte tappa aktivitet o form. Ut på 4-kanten. Svag öppna o skjussa på längs långsidan. I början stod han emot, men det lossnade o blev bättre. Samma arbete i v varv. Här var det ännu svårare att få honom att ta i. Dessutom hade Janne fullt sjå att få mig att sitta upp o driva med sätet, dra bak ytter axel o hålla bra tempo o takt. Men han sa att det faktiskt kom några stora flotta språng på volten då o då.
Nästa övning var att rida ut i hörnen på 4-kanten. En övning där jag MÅSTE arbeta för att det ska funka o Disco måste ta i med bakbenen.
Kan säga att både Disco o jag var genomsvettiga o trötta... Ett nyttigt pass för oss båda. Nu ska han få skritta ut i skogen ett par dagar, det har han förtjänat.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att ni gör olika saker, Tack för ditt inlägg. Kunde tydligen inte hålla mig borta från min blogg trevlig "sommar" själv. Kul att se att det går framåt.

    SvaraRadera
  2. Mimmi: Tack! Underbart med semester för er båda nu när ni kämpat så!

    SvaraRadera