fredag 22 juli 2011

Travjobb + hoppning


Igår hoppade vi lite med båda hästarna. Vi lade upp 3 cavaletti sedan 2 studs. Cobben började. Han har tränat mkt på detta tidigare så det var inga problem. Disco var lite trippig utan rygg, men det blev bättre för varje gång.
Nästa övning var ett lågt hinder på 4-kanten innan kortsidan, att komma i förvänd galopp o förhoppningsvis byta över hindret till rätt galopp. Cobben gjorde det enkelt för sig o bytte redan innan. Sandra ville dock bestämma o sedan gjorde han som vi ville. Man skulle önska att han inte blev lång utan lite snärtigare. Disco gjorde först fint byte, nästa gång inget. Han blev för seg. Sandra satte sig o RED. Då fick Disco kalasfin rund galopp o hoppade ett flott språng med ett stort fint byte! Det fick räcka, båda hade varit jätteduktiga!

Janneträning på Hoga idag. Tyvärr var det vattnat lite väl mkt i ridhuset, så underlaget gick inte att lita på. Disco halkade flera gånger när jag red fram. Därför tog vi beslutet att bara jobba honom i trav, så att det inte händer något.
Janne tyckte att han såg lös o fin ut på framridningen o han kändes fin. Jag började med övergångar skritt-trav i v varv. MYCKET bättre än sist. Helt nöjd. Däremot inte alls lika bra i h varv. Varför det? Men han kom igång fint i traven på volt o han bjöd på bra. Några öppnor o slutor på volten. Varvade dem med lättridning i låg rund form. Kändes helt ok. Lite små tempoväxlingar mot samling, jag får INTE dra händerna mot mig. Ut på 4-kanten. Öppna längs långsidan, fint i h varv, lite ojämt i v. Får inte tvära för mycket. Sluta längs långsidan, lite segt, men ändå bättre än det brukar vara. Några längningar. Han ökar bra en bit, sen kollapsar min sits o då faller han isär... De övergångarna måste jag träna mer på!
Trav på 4-kanten. Pressa in i hörnen, aktiva pumpande bakben, rakställa, nytt hörn, rakställ, friskare tempo, tillbaka, nytt hörn osv. Bra men jobbig övning för både mig o Disco. Han gjorde det ganska bra.
Volten i trav. Hade nu en underbar ridkänsla! Kände hur han jobbade på under mig med ett härligt sug i tyglarna. WOW! När han bjuder fram o jobbar så här fint är han underbar o sitta på. Känns som om helt plötsligt alla bitar fallit på plats (i traven).
Jättebra träning!

Anonyma citat: Vänner är de där ovanliga människorna som frågar hur det är o sen väntar på svaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar