söndag 17 juli 2011

Janneträning



Träning för Janne. Janne tittade på när jag red fram. Disco kändes stel i h-sidan o jag fick verkligen jobba för att han skulle släppa. Red på energiskt framåt samtidigt som jag fick böja igenom sidorna. Janne tyckte att han lossnade efter galoppen.

Började med övergångar längs 4-kanten. Han var igång kvickt, men var svårare att ta tillbaka. Lyssnade inte tillräckligt på mig. Jag beövde bli stadigare i sitsen o driva mer in i avsaktningen. Blev iaf bättre, men inte helt nöjd. Jobbade sedan på volten i trav. Måste tänka på att driva energisk framåt när jag flyttar några steg sidvärts på voltspåret så att han inte segar till sig. Blev mkt bättre. I h varv kändes han fin o jobbade på, men jag måste forma honom noga. I v varv fick jag hela tiden känna o lossa på yttertygeln, han bet tag i den. Ställde omväxlande utåt o inåt innan jag "fick till det". Janne tyckte det så bra ut, inte alls så springit som förra gången. Kändes som om nacken var högre, men Janne sa att det berodde på att han sköt ifrån bra bakifrån o lättade upp mer fram. Det var ju trevligt!!!


Innan galoppen fick jag ta några diagonaler sidvärts. Bör rida in på diagonalen först innan jag börjar skänkelvika. Kändes inte speciellt bra, fick "knö" honom åt sidan... Enligt Janne var det ändå något bättre än sist.


Galopp. Lite oengagerat. Gjorde flera fattningar från skritt innan det blev ok. Måste koncentrera mig o lyssna på takten i trampet. Jag jobbar inte lika bra i galoppen som i traven. Måste vara noga med sitsen. Dra tillbaka ytteraxeln, speciellt i v varv. Sitta stadigt, EJ luta mig framåt. Han får inte tappa aktiviteten när jag tar tillbaka. Gjorde några galoppsepentiner, blev inte alls bra. Några galopplängningar, själva längningen var bra men upptagen var usla....


Tillbaka till travarbete. NU hade han kommit igång! Kände hur han svingade på framåt. Härlig känsla. Skönt! Idag var traven mkt bättre än galoppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar