fredag 19 februari 2010

Patellaupphakning





Disco har då o då hakat i sina bakknän. När han var 3 oroade jag mig inte, det brukar ju försvinna med åldern o bra träning av bakben o ryggmuskler. Vi klättrar, travar cavaletti, rider på skogsturer, konditionstränar, lite hoppövningar o förstås dressyrarbete, så han har fått en bra grundstyrka. Hovis är noga med att hålla tårna korta på bakhovarna. Men jag kan inte säga att det blivit så mkt bättre. Ofta när man ska lyfta benen får man först flytta på honom så att hakningen släpper, sen går det bra. Ingen av tränarna har märkt något när jag rider o jag märker inget själv. Verkar som om det inte hakar när han är "igång".
Nu är han 6 år o det har fortfarande inte försvunnit. Tvärt om nu när han vilat så länge har det blivit värre. Kan inte märka att han bekymrar sig, men bra är det ju inte. Pratade med vet på klinik, de tyckte nog att han ska opereras. Efter op som görs på stående häst är det lång konvalescens. Man får ju ta ett ben o efter ca 3v kan man ta det andra. Det är få komplikationer, men risken för artros i leden är större.
Vet tycker att jag först ska komma till kliniken så de får undersöka o röntga båda knälederna. Sen får vi se vad de säger. Jag tycker inte det är helt självklart att operera, men måste ju lita till vad veterinärerna tycker.
Läste att många hästar blir bättre av extra B-vitamin. Det ska jag testa.

Nu har det snöat ännu mer o mer snö är att vänta. Jag börjar oroa mig för stalltaket. Ser hemska syner vad som skulle kunna hända då...
Nu är det så mkt snö att det börjar bli lurigt i hagarna. Staketet är så lågt att de snart bara kan kliva över, o dessutom går inte strömmen runt. Går inte att rida på ridbanan längre, för djup snö, blir för jobbigt för dem. När ska detta sluta?????

Åkte på nån form av magsjuka igår. Fick våldsamt ont i magen o feber. Inte sovit mkt i natt, omöjligt att gå till jobbet. Nu mår jag bättre o har fått i mig en rostad macka. Måste ju va "fit for fight" när vi ska till Gbg i morgon!

13 kommentarer:

  1. Hade en häst med hakningar och provade b-vitaminer,men jag märkte ingen större skillnad tyvärr.Ryggade henne en hel del(på stallgången/boxen)för att få det att släppa kommer jag ihåg,för ibland hade hon svårt att komma ur boxen...Tror iofs att det växte bort på henne(såldes)!Hoppas att du kommer fram till ngn lösning!

    SvaraRadera
  2. Det släpper så fort jag flyttar honom fram eller bak (eller åt sidan). Kan tänka mig att det inte funkar med B-vit på mer än en del hästar.

    SvaraRadera
  3. Usch, tråkigt med patellan. Jag skulle tipsa dig att ge honom en rejäl B-vitaminspruta nästa gång veterinären är i närheten. Jag inbillar mig att patellahästar blir sämre av att vila. Håller tummarna för att ni trots allt slipper en operation!

    SvaraRadera
  4. Jösses, jag läste rubriken och tänkte att nu får det väl ändå vara slut på eländet för Irene och hästarna. :-/ Hoppas ni får rätsida på det hur som helst. Han är ju fortfarande så ung så en op borde ha goda prognoser för att rätta till problemet. De är väldigt bra på att återhämta sig de unga och kom ihåg alla år ni har på er framöver.
    Apropå att rida - gör som vi har gjort - ploga ridbanan en gång, sen klarar ni er fram till våren. Torill - som skall skotta hus- och garagetak i dag

    SvaraRadera
  5. Aramis: ja det är tråkigt. Även om det inte är ngt allvarligt så är det inte kul. Säkert blir det värre när de vilar. Musklerna runt knät försvagas o det blir instabilare. Ska testa B-vit.

    VK: Ha, ha eländet tar aldrig slut... Man får aldrig tänka att alla hästar är 100% friska, vips så händer det något...Det känns jobbigt med lång tids konvalescens, men blir han bara bra så är det ju värt det. Kostar ett antal tusen också. Ridbanan är skottad, men det fylls på hela tiden!

    SvaraRadera
  6. Hoppas det går bra för er att komma till GBG. Tröttsamt med allt snöande.

    SvaraRadera
  7. Vi får se om vi kommer ut...

    SvaraRadera
  8. Åh detta snöande - jag börjar tro det kommer vara kvar till midsommar :( bläää.

    Tyvärr har jag inga erfarenheter av upphakningar, annat än att jag har sett det på några ridskolehästar för x antal år sedan. Hoppas det löser sig i alla fall!

    SvaraRadera
  9. Hoppas ridbanan går att rida på då....
    Tack, ja vi får hoppas det löser sig till det bästa!

    SvaraRadera
  10. Har en god vän vars ena häst har patellaupphakning (ofta men inte mycket- han "fastnar" aldrig helt").

    Vännen trodde att detta skulle växa bort då hästen köptes som 5-åring, är 8 nu, men icke.

    Dock tävlar hästen på MSV-nivå utan minsta problem så jag undrar varför din veterinär föreslagit operation?

    Jag hade nog väntat "in i det sista" och min vän har aldrig ens övervägt detta.

    SvaraRadera
  11. Tack för kommentaren. Ja det verkar som om det yttrar sig på olika sätt. Hade en häst som hakade när hon backade, då kunde benet ställa sig rakt ut. Men henne valde jag att inte behandla.

    SvaraRadera
  12. Men varför vill veterinären operera?

    SvaraRadera
  13. För att han hakar så pass mycket o att han efter en op kan bli helt symptomfri. Men jag ska testa med B-vit först. Om det kan hjälpa vore det ju toppen.

    SvaraRadera