lördag 27 februari 2010

Dressyr på Scandinavium


Igår var vi på Göteborg Horse Show på Scandinavium. Det var hoppning först, men då passade vi på att vara på mässan o shoppa. Det är vansinnigt kul att strosa runt o titta på alla hästrelaterade saker som finns. Där finns ALLT. Det första jag ville köpa var en hästlastbil med lyxig inredning. Tänk så fint Cobben hade åkt i den. O vi hade kunnat ha den till Falsterbo att bo i. Hade varit perfekt. Ska köpa den när jag blir miljonär. Det näst bästa i transportväg var en liten hästlastbil för B-kort, fanns även en transport (krävdes E-kort) som var jättestor, men med en finurlig planlösning så att hästarna stod diagonalt, dvs inga bommar att hoppa över...

Sedan besökte vi Albion. Där provade jag flera sadlar o blev förtjust i en SLK med extra bossor samt smal "midja". De hade ett fint kandar för 7000....
Även Stübben hade fina saker. Fastnade för ett kanonfint träns med kristaller i pannbandet, pris 2500. Men jag kan inte köpa ett träns till, har ju nyligen köpt ett...
Skulle vilja ha nya stigläder. Blir nog ett par Stübben.
Jag stannar alltid där det finns jackor. Provade en brun Mountain Horse som var kanonfin. Ångrar SÅ att jag inte köpte den. Köpte dock en annan jacka, en vit vårjacka från Didriksons som jag gillade. Sandra köpte också en väldigt fin vårjacka med skärp. Hon hittade ett ursnyggt vintertäcke till Cobben som passade perfekt.
Blev en påse med andra småsaker också som jag behövde, ex B-vitamin.

Dressyrklassen var väldigt kul att se. Många fina hästar. Finast var Patrik Kittels Scandic (Solos Carex-Amiral). Han är så trevlig att se på, positiv, schwungfull o mjuk. Gillade även en annan svensk häst, Normandie (Vincent-Ametist), härlig häst.
Vann gjorde Parzival, vilka kvaliteer!!! Trots att han var spänd. Scandic kom 2:a o publiken klappade händer så det dånade.
Se hela resultatet här:
http://events.scg-nl.nl/2010/goteborg/results/021-res.htm

Det är så inspierande att komma ut o vi hade en härlig dag!
Sofie tog hand om hästarna, TACK!


7 kommentarer:

  1. Å va härligt att bo nära när det är dressyr på Scandinavium! Var dit för många år sen och minns att mässan var helt fantastisk och den är säkert ännu bättre nu. Blir såååå avundsjuk,,, vill också

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt bekvämt att kunna åka över dagen. Fredagen är bra för det är inte lika mkt folk på mässan som på lör o sön. Men hade jag inte jobbat hade jag kanske åkt ner någon mer dag.

    SvaraRadera
  3. ett kandar för 7000 är ingenting sen när du blir miljonär... en sån där hästlastbil vill jag också ha förresten... får nog se till att jag blir miljonär jag med!

    SvaraRadera
  4. Åh mässa! Det är ju som himmelriket för oss shopping-galna :D
    Vill till GHS nån gång i framtiden för att få njuta av fina hästar och galet mycket shopping!

    SvaraRadera
  5. Mässan är fantastisk. Finns ALLT. Man kan göra många fynd. Fast man köper alltid med sig något man inte behöver... Kan gå där o kika hur länge som helst.

    SvaraRadera
  6. Avundsjuk - skulle gett mycket för att ha varit där men i år gick det bara inte. :-/ .. Scandinavium trumfar Globen alla gånger!

    SvaraRadera
  7. Har aldrig varit på Globen, det blir lite långt för oss, så vi satsar på Scandinavium i stället.

    SvaraRadera