torsdag 25 februari 2010

Inte nu igen!


När jag kom o skulle ta in dem igår em trodde jag inte mina ögon. Alla 3 hästarna stod genomsvettiga, men inte nog med det. Discos vita framben (vf ) var alldeles blodigt! Runt omkring i snön var det blodfläckar. Stora. Jag vågade inte titta på benet. Var det av? Jag kände hur det började snurra. Det kan inte va sant. Då börjar Disco gå mot mig. Helt obekymrat med blodet sipprande ner för benet. Herregud, han kan gå, tänkte jag.
Fick in honom i stallet, kunde inte ens se att han haltade. Kan man han sån "tur"?
Undersökte honom o såg att han hade ett jack på insidan framknät, inte speciellt stort. Antagligen har det varit ett blodkärl just där han fått jacket.
Svampade av benet med ljummet vatten o sprutade med koksalt, men det var rent o fint. Det slutade att blöda o Disco fattade inte alls uppståndelsen, han var bara intresserad av sitt hö.
Gick runt hagen men kunde inte hitta något trasigt eller ngt som han skulle kunna skada sig på. Säkert sparkat sig själv när de sprang. Kanske en älg?
Äckligt var att det satt kråkor o pickade på blodfläckarna i snön. Alltså var det ganska mkt blod...

Han verkade helt ok i morse o såret såg väldigt fint ut. Tur i oturen?

11 kommentarer:

  1. Åh puh!!! Tur i oturen är att det är kallt och
    rent ute och sårbacellusker får inte något fäste.

    SvaraRadera
  2. Å fy vilken skräckupplevelse!! Skönt att det gick bra.

    SvaraRadera
  3. Någon gång ska ni väl ha tur också! Gott tecken att han inte verkade påverkad. Håller tummarna!

    SvaraRadera
  4. Det verkar som om han kom undan med blotta förskräckelsen... Han var inte svullen i benet i kväll iaf. Huu.

    SvaraRadera
  5. Nu läser jag snart inte din blogg längre!! Jag får hjärtattack av allt elände.Tur(??) att benet satt fast på kroppen iaf!! Kicki

    SvaraRadera
  6. Jag behöver nog snart en defibrillator i stallet, nya "överraskningar" varje dag. Den ende som inte bryr sig är Disco.

    SvaraRadera
  7. Det har du rätt i Virre! Alldeles för mycket!

    SvaraRadera
  8. hu då... tur att det inte var så farligt i alla fall sen då...
    förstår att det såg riktigt ruskigt ut med allt det grannröda blodet i den kritvita snön....
    mano

    SvaraRadera
  9. Sån tur att det inte var värre !
    Min ena _ Vincent_ är en riktigt olycksfågel och verkar skada sig jämnt !!
    Hoppas det läker fint nu då, det är ju iaf rent ute än så länge ...

    SvaraRadera
  10. Mano: Det röda pölarna i den kritvita snön lyste! Jag blev helt matt innan jag såg att det inte var så farligt.

    Hej Stina: Vissa hästar har en förmåga att alltid skada sig, verkar hänga med hela livet. Tycker redan att såret ser ut att ha gått ihop fint.

    SvaraRadera