fredag 1 januari 2010

Mitt 2009



















Det har hänt så mkt under 2009 så jag vet inte hur jag skall kunna greppa allt. Det har varit sorg - glädje - olyckor - skräck - framgång o upplevelser i en salig blandning.

Om jag börjar med Disco har det varit ett fantastiskt år. Han har gått från klarhet till klarhet. Placerat sig i alla sina starter på tävling, uppfört sig exemplariskt på banan. har Debuterat i LB:0, LB:1, LB:2, LB:3 och LA:1. Det blev 3 starter i LA:1 o han vann alla 3. (Lokaltävlingar). Detta kan jag tacka Janne för som kämpat med mig i ur o skur. Stefan har tittat till oss då o då, samt på höstkanten även Pernilla nån gång ibland. Har nog inte själv fattat hur duktig han varit. I alla fall på denna nivån.

Började med bloggen i början på året o det har varit kul att dokumentera allt vi gjort. Började också skriva om Mitt hästliv, där jag började från början... Har dock inte kommit längre än 10 kapitel, men jag lovar att det kommer fler då jag ska berätta om min tid som uppfödare mm. Om man vill läsa alla de inläggen så kan man söka på Mitt hästliv överst till v i min blogg.

Året började fruktansvärt. Sandras häst Miranda fick en slånbärstagg in i kotleden. Blev många besök på klinik + penicillinkurer, men hon blev bara sämre o sämre. Det gick inte att rädda henne. Fruktansvärt. Sandra var fruktansvärt ledsen o vi sörjde henne för den hon var.

Bara ett par dagar efter blev jag av mina vänner bjuden på resa till Melodifestivalen i Göteborg + hotellövernattning. Vi hade en underbar helg trots att man var ledsen över Miranda.

I slutet av feb fyllde jag år o vi åkte till Sharjah / Dubai. Det var en fantastisk resa o jag fick uppleva massa saker som jag aldrig trott jag skulle få göra.

I mars åkte vi på hingstvisning till Jan Brink o Tullstorp. Jätteproffsigt.

Fram på vårkanten började Sandra fundera på ny häst. Hon saknade det mer än hon kunnat ana. Hade väl först tänkt att vänta med ny häst tills utbildningen var klar, men hon förstod att livet som hästägare är en livsstil o är svårt att vara av med när man är "född" med det. Hon började titta på annonser o visade videos för Janne. Åkte o provred ganska många med varierat resultat. Inte så lätt att hitta en bra häst som inte kostade "skjortan".

Karimba födde en underbar fölunge efter Dionysos i maj som döptes till Donnah. Så kul att följa Karimba o hennes fina avkommor.

Jag o mina arbetskamrater åkte till Stockholm o hade en härlig helg tillsammans i slutet av maj med besök på Wallmans, Waldemarsudde mm. Kul!

Var för första gången i Falsterbo. Underbart att se alla fina hästar. Vi var där i tre dagar.

I slutet av juli var vi med om en MC-olycka. Vi åkte till Norge o skulle ha en härlig utflykt. En bil körde ut mitt framför oss o det small. Ambulansfärd till Halden. Tommy fick stanna kvar men jag fick åka hem. Hade klarat mig med mindre skador. Kunde dock inte rida på ett bra tag. En hemsk upplevelse.

Jakten på ny häst åt Sandra fortsatte. På Skogsåkra Gård i Kristianstad hittade vi drömhästen Coubertin!!! Cobben var en perfekt häst som hade allt det där vi velat ha. Vi trodde knappt det var sant! Fick hem honom i slutet av aug. Cobben utveckades precis som vi ville o han verkade trivas fint. I sept startade de en LC:1 o vann!! Lyckan var fullkomlig! Disco vann båda sina klasser samma dag dessutom. Man undrade hur länge vi skulle få va så glada. Det var inte så länge.

Cobben skulle åka med Sandra upp till Linköping där hon studerar. Vi åkte glada i hågen mot Cobbens nya hem. Utanför Falköping hoppar han över bommen i transporten o fastnar. Efter att ha slagit runt o legat ner kom han på fötter. Han överlevde men vet fick komma o sy en trasig has o ge lugnande. Vi återvände hem igen chockade, skärrade o förfärade med skadad häst o trasig transport. Det var den värsta skräcken man kan uppleva med häst i transport.
Efter detta fick han en lång konvalecens o startades sedan försiktigt igen. Han hade klarat det hela med lite ärr. Vår fina häst kunde lika gärna varit död.

En härlig tradition är att åka o se på Swede Horse på Flyinge. Vi satt på kalla läktare i 3 dagar o njöt av fina unghästar!

Kallt avslut med härliga snöridturer på detta händelserika år. Hoppas på ett lite mindre dramatiskt 2010!




6 kommentarer:

  1. Det har varit ett blandat år för dig.
    Men ni har haft tur i oturn.
    Hoppas 2010 blir ett bättre år för er!=)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi har både haft massa tur o otur. Hoppas lite lugnare 2010 utan olyckor...
    Gott Nytt på dig med!

    SvaraRadera
  3. du har varit så duktig med era hästar!!!
    de ger oss både och de här långhalsarna... både stor lycka o stor sorg
    det är som de säger; hästar är ingen hobby, det är en passion och en livsstil och har man en gång valt den livsstilen är det mkt svårt... ja omöjligt att välja bort den...
    dyrt är det och slitsamt på både kropp o själ, hästlivet, det kan inte förnekas...men det är värt det... alla gånger!

    SvaraRadera
  4. Mannen säger att mitt hästintresse är ingen hobby utan en "sjukdom". Men jag håller på ditt sätt att uttrycka dig, passion o livsstil. Man känner att man lever i alla fall!!

    SvaraRadera
  5. Önskar er ett otroligt fint 2010 där det enda dramatiska som händer är fortsatta ljuvliga vinster på er väg upp mot de stora klasserna =)

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket!
    Hoppas du får rätt! Men vi som har hästar blir väl lite luttrade med tiden...

    SvaraRadera