måndag 28 december 2009

Snöig julvecka








Ingen träning! Har inte gått att köra pga underlaget.
Inte så ofta som man får så här mkt snö i dec. Kan inte minnas när vi plumsade i snö innan nyår. I alla fall skönt att det går att rida överhuvudtaget. Hästarna gillar ju snön. Skönt för dem att kunna gå i de stora hagarna där de inte får gå då det är mjukt i marken.
Har börjat fundera på ny sadel. Disco har breddat sig massor under året, så hans Albion K2 passar nu tyvärr sämre. Den lutar bakåt med mig i så jag hamnar i bakvikt. Provade Cissis Batessadel (tack) o den passade mkt bättre men var tyvärr för liten i sitsen (17). Får titta vidare. Behöver en väl stoppad nyare sadel 17,5 som är åt det vidare hållet. Svart. Kanske kan köpa mig en ny sadel åt mig själv i försenad julklapp (!!)

Mån: -13 grader. Brrr. Jag o Sandra red en stund på åkern, sen lite på stenhård ridbana.
Tis: vila
Ons: Skritt på åkern o sen på ridbanan. Lite snö. Tränade sidvärts.
Tors: Julafton. Vila.
Fre:
Skogstur med klättring tillsammans med Nicke o Sofie
Lör:
Red i snö på fälten tillsammans med Cobben.
Sön: Red runt vår stora sommarhage i djup snö.

9 kommentarer:

  1. Kan tipsa om "sadellistan", om du inte redan sett den: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571
    Jättebra hjälpmedel i sadeldjungeln!

    SvaraRadera
  2. Nej, den har jag inte sett. Tack vad bra!

    SvaraRadera
  3. Tycker att en ny sadel som julklapp till sig själv låter som en mycket bra julklapp. =O) I övrigt står uteridning högst på min lista just nu men blir tyvärr inte av. Skall vi byta en stund? Du får ridhuset ett par veckor och jag tar dina skogsvägar och fält?

    SvaraRadera
  4. Oh ja! Ett ridhus vore rena lyxen! Då skulle jag träna dressyr, tömköra, longera, trava cavaletti o hoppa lite.

    SvaraRadera
  5. det är så svårt med sadlar ju...
    schaman har svängd, bred o arab-rund rygg så det var ett himla letande innan vi liksom "råkade" prova en jaguar xkc o sen var det bara att punga ut med alldeles för mycket pengar för oss!
    Vi hade ju inte alls tänkt oss en dyr sadel eg... hade ju inga dressyrambitioner eller så utan mest att den skulle passa hästen o vara bekväm... från början hade vi lite distansfunderingar o tittade to m på bomlösa grejer...
    Köpte den begagnad sen för "bara" 12000 dock (nya tror jag de kostar nästan 28000 o nu fem år senare är de begagnade i bra skick uppe mellan 15-19000) men den sadeln är nog det skönaste o snyggaste o bekvämaste o mest prisvärda jag äger!!!
    Rundbossor, ullstoppad, ändringsbar bom, singelkåpa, fantastisk bogfrihet, uuunderbart läder!!!
    Har sagt att om jag måste köpa ny häst nån gång så ska jaguaren passa den hästen annars blir det inget... och det är stor chans att den gör det för den passar ALLA som provat den... även häst med rak rygg faktiskt. Helt otrolig men kanske lite omodern i typen...
    nä, jag vet inte, iaf som sagt hur bekväm som helst för både häst o ryttare o otroligt snygg tycker jag...
    som ju mest rider ut nuförtiden... hmmm... men den är super för det med!!!

    SvaraRadera
  6. Jaså, Disco har också breddat sig massor under året, precis som jag. Vi är allt lite lika, äter allt vi kan komma över, bara vi får en chans. Tycker nästan att jag hos mig kan skönja vit fläck i pannan också (eller går väl mer i grått, och inte längre bara i pannan)

    SvaraRadera
  7. Mano: Låter som om Jaguarsadlar är kanonbra, har hört det från andra också. Undrar var man får tag i en sån. Hittar man en sadel man älskar är det som du säger, man får köpa en häst som passar i sadeln. En sån sadel gör man sig inte av med...

    Uba: Kanske bara svansen som saknas? Annars håller jag med dig o Disco, det gäller att äta så länge det finns!!

    SvaraRadera
  8. Fin fina kort ni tagit:)

    SvaraRadera
  9. Tack! Hästarna gör sig bra mot snön!

    SvaraRadera