torsdag 31 december 2009

Önskar er ett Gott Nytt År!





Idag var vi ute med alla tre hästarna på en vacker tur i skogen o klätterbacken. Massor av snö som hängde ner från träden. Den förflyttade sig ner i min nacke o på Discos rygg när man inte hann att ducka... Var -15 så vi hade paltat på oss rejält! Men tänk så vackert med sol o blå himmel, snön som gnistrar o knarrandet från hästarnas hovar. Känner mig som en ny människa efter en sån tur. Vi som har egna hästar är privilegierade!
Efter det vi klättrat red vi ner i hagen o travade en bit. Nästan svårt för dem för det var så mkt snö. Vi testade en galopp o Nicke satte av i full fart. Bakom mig kom Cobben bockande... Disco sköt iväg med huvudet rakt upp. Härligt i alla fall! Blev att skritta av dem sedan.

Har funderat lite på mina mål för 2010.
Viktigast för mig är att Disco får vara frisk o glad. Sen får vi se hur han artar sig. Tycker det har gått lite segt i höst trots mkt träning. Men det är ju grundarbetet som måste funka innan man kan gå vidare. Vi har kämpat mkt med galoppen, att göra den elastisk o att jag ska kunna sätta tillbaka honom utan att bromsa med händerna. Även mkt övergångar halt-skritt-trav. Nu är vi ju "skogsmullar" så det har blivit paus i dressyren. Hoppas snart komma igång igen.

Lille Disco blir nu 6 år. Oj, vad tiden går. Hoppas att jag ska starta någon LA:2 eller LA:3 (förutom LA:1 som vi redan startat) under 2010. Sen är det ju det här med bytena. Ännu har vi inte börjat med dem. Vi vill att han ska bli lite mer "trummig" o sätta sig lite mer. Han är ingen häst som man bara byter varv o sätter ur balans. Har aldrig hänt att han slagit om i galoppen av sig själv, så bytena kommer nog att ta sin tid. OM vi börjar under året, det får tiden utvisa.

10 kommentarer:

  1. gott slut o gott nytt 2010!
    privilegierade är vi verkligen ja, vi hästmänniskor som kommer ut i och nära naturen så självklart... och de fostrar oss, pållarna
    mano

    SvaraRadera
  2. Det har du rätt i. Man blir van att ha rutiner o "måsten", van att hugga i o jobba vare sig man vill eller ej! Lära sig ha tålamod. Att ta tag i saker. Ta ansvar...

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År, Irene!
    Ja, vi är priviligierade.
    Både med våra hästar, och med naturen runt omkring oss.
    Önskar dig många roliga träningstimmar i 2010!

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag det får vi hoppas att vi båda får!

    SvaraRadera
  5. Gott Nytt! Hoppas ni får ett lika fantastiskt år som 2009!
    //

    SvaraRadera
  6. Tack! Jag är iaf nöjd om han fortsätter att utvecklas!

    SvaraRadera
  7. Gott nytt år till er och era hästar. Skall bli så roligt att följa er under nästa år. =)

    SvaraRadera
  8. Tack det samma! Ska bli kul att följa er också!

    SvaraRadera
  9. Härligt!^^
    Gott nytt år på er!=)
    Du & Disco är otroligt duktiga!

    SvaraRadera
  10. Tack, du är verkligen duktig själv!

    SvaraRadera