lördag 5 december 2009

Böcker, tre +




Läst 3 böcker. Tyckte att de var bra o läsvärda alla 3, men gillade absolut Karin Fossums bok bäst!

DEN DÖENDE DANDYN av Mari Jungstedt.

Deckare. Utspelas på Gotland. En konsthandlare hittas mördad. Hängd i Visby ringmur. Fler mord sker, samt en tavelstöld av den berömda tavlan "Den döende dandyn". Spännande o läsvärd, men lite seg bitvis.

UT OCH STJÄLA HÄSTAR av Per Petterson.
1950-talet i Norge. Trond 15 år upplever svek - död - glädje som kommer att förändra hela hans liv. 50 år senare träffar han en vän från förr o allt spelas upp igen. Välskriven o läsvärd lite annorlunda roman.


BROTT av Karin Fossum.
Alvar är en medelålders blyg man som jobbar i ett konstgalleri. En dag kommer en ung missbrukande flicka in för att värma sig. De utvecklar en slags relation, men det slutar med en katastrof. En bok man inte vill sluta läsa, jättebra!

2 kommentarer:

  1. Det går fortfarande så trögt med mitt läsande nuförtiden... gör mig verkligen bekymrad. Jag som brukade läsa flera böcker i veckan "förr i tiden", inte alls länge sen...suck
    Men de verkar intressanta allihop de här... bra tips!

    SvaraRadera
  2. Jag hör ju mest på hörböcker. Inte så ofta jag läser jag heller. Eftersom jag har 5 mil till jobbet hinner jag att höra en bra stund varje dag. Avkopplande!

    SvaraRadera