söndag 1 mars 2009

Hisnande okensafari!

Igar var vi pa jeepsafari i oknen. Verkade mysigt att aka jeep flera mil i oknen o sen avnjuta en arabisk buffe under stjarnhimlen. Vad fel jag hade! En helt ny Toyota jeep Land Cruiser med 4-hjulsdrift kom o hamtade oss. Jattefin att aka i. Hamtade upp ytterligare 2 svenskar (jattetrevliga) o vi akte ganska langt ut fran stan mot oknen. Vi fick korsa gransen till Dubai o akte mot Oman. I borjan var det asfaltvag. Stod skyltar med varning for kameler overallt. Stod losa kameler vid kanten. Ratt var det var tog vagen slut o det var bara oken... Den var VALDIGT kuperat men vackert. Sanden rodbrun. Da borjade jag fortsa vad jag gett mig in pa! Nu gick det fort. Mycket fort! Chaufforen skrattade o korde som en galning! Upp for branter o ner for branter, kasade pa sidan nerfor, sanden sprutade at alla hall. Ibland fick han backa o ta fart igen. Sag att han hade stortbage i bilen. Jag var verkligen LIVRADD. Det var langt ocksa. Borjade ma illa. Efter mkt om o men kom vi fram. Mina kna skakade. Tommy var salig, hade aldrig gjort nat haftigare. (Liseberg slang dig i vaggen). I alla fall var maten underbar, de grillade lamm o kyckling o vi fick ris o gronsaker till. Gott! Vin eller ol att dricka om man ville. Sen var det upptradande med bla magdans. Avslutning med att de slackte ljusen o vi fick sitta i morkret o se pa stjarnorna. Aterfarden i morkret gick lugnt....
Idag har vi varit pa stranden, sista chansen att fa lite farg. I morgon aker vi hem till kylan o verkligheten. Fattar inte hur fort 1 v gar.
Kram pa er alla!

9 kommentarer:

  1. Oj, det lät läskigt och häftigt på samma gång. Men det är inte kul när man bli rädd. Låter som det var trevligt annars i alla fall. Måste vara häftigt att sitta mitt ute i öknen och titta på stjärnorna.

    SvaraRadera
  2. Gud var härligt det låter.Hoppas ni haft det jättebra.

    SvaraRadera
  3. Låter som en riktigt häftig upplevelse :-)!

    SvaraRadera
  4. Oj, huvaligen för att åka vansinnesfärder med galna chaufförer, tacka vet jag "pålitliga" vårystra hästar...
    Har ett reseminne ang bilåkning också. Det var på Filippinerna där vi åkte med en chaufför som drack öl och körde livsfarligt nära kanterna på den då leriga, "tyfon-skadade" och vääldigt smala vägen längs berget... hisnande stup... Även han körde fort och SKRATTADE, lite sadistiskt. Jag trodde min sista stund var kommen.
    Välkommen hem till kylan, men det är trots allt en vårmånad nu och några "vårlika" dagar har vi haft här nu.

    SvaraRadera
  5. Tur att du klarade jeepfärden så bra att du ändå kunde njuta av maten (smakar gott i öknen). Minns min Sahara-färd, jag var lika salig som Tommy verkade vara (jeepen slog nästan runt, enl. andra).
    Välkommen tillbaka till Sverige önskar uba!

    SvaraRadera
  6. Anna, Sofie o Cissi borde testa! Ni hade nog gillat det! Uba är skogstokig, hon märkte inte ens om bilen nästan välter... Ni hade väl inte festat innan uba???

    SvaraRadera
  7. Manotanten har samma inställning som jag. Hellre en yster pålle... Om jag varit med er i Filippinerna hade jag nu legat död o begraven. Helt säkert. Vilka roliga resor du gjort, gillade du Filippinerna?

    SvaraRadera
  8. Tusen tack alla, för att ni välkomnar mig hem!

    SvaraRadera