måndag 25 mars 2013

Kurs för Cecilia Brage dag 2


Vågade inte åka själv eftersom Disco rumlat så på färjan. Såg hemska syner framför mig, så snälla mannen klev upp i ottan o åkte med mig. Tack! Vägen dit gick dock ok.

Kände när jag red fram att D var lite stum från gårdagen. Inte konstigt alls.
Fick börja i skritten med halt-skritt-halt. Jag skulle inte "anfalla" honom när han skall igång i skritt. C tyckte att han var tillräckligt aktiv i skritten, så jag behöver inte "jaga" honom. Jag skulle räkna takten till 16 när jag skrittar så att jag känner att det är jämn takt, men det tycker jag inte är något problem. Jag får INTE klappa honom, utan ska berömma med rösten. Förbjudet att stanna när han ska gå på toa. Fortsatte med mjuka igångsättningar o avsaktningar från trav. Här ska jag inte vara så stark i sätet o inte "rida" för mycket. Disco tyckte nog det var skönt att slippa en ryttare som sitter o inverkar hela tiden, men det kändes som om han lunkade fram i traven... C tyckte att han var jättefin, men jag hade ingen alls bra ridkänsla. 
Testade ställningar på rakt spår i trav, gick bra. Sedan fick jag trava på en linje o vända snett över banan från hörnen till mitten på långsidan o han skulle vara rak. Gick bra. Nu började han leda upp sig o kännas lite bättre. På volten i trav igen. Nu skulle jag tänka upp, upp (i formen) 2 steg innan avsaktning / igångsättning. Även i skritten. Nu blev traven fin o han började få igång motorn, bättre ridkänsla.
Fick även rida lite sidvärts längs diagonalen, gick väl sådär...

Galopp på volten, växla mellan några aktiva språng, några "vanliga" språng, några aktiva osv. Ut på spåret. Flexa utåt med rak häst, gick bra. Bara ställa i nacken. Fick vända in på mitten av kortssidan o vända ut mot diagonalen. Följde den linjen ett par gånger o skulle då även flytta några steg sidvärts. Det fungerade faktiskt bra o även om han blev väldigt trött fick han en luftig fin galopp. Sådana här övningar tyckte hon jag skulle leka mkt med hemma, då även att ställa omväxlande åt olika håll. Bra övning för att stärka honom innan man börjar lära in bytena.

De som tittade på tyckte som Cecilia att Disco blivit väldigt fin på slutet o att han blir en helt annan häst när han kommer igång. Det är ju kul att höra att folk gillar ens häst. Disco är ju verkligen en riktig gentleman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar