fredag 28 september 2012

Dressyrträning för Bo Jenå

Fotot taget vid ett annat tillfälle av Roger Lindberg

Nu har vi tränat för Bo Jenå för första gången. Det var väldigt bra o nyttigt, med många tips för framtiden.

Började med framridningsform i trav o galopp. Fick mkt beröm för att Disco gick i en aktiv men avspänd form. Därefter fick jag göra skritt- trav övergångar. Det tyckte Bo att både Disco o jag gjorde på rätt sätt. 
Skänkelvikning. Naturligtvis skulle jag inte slippa undan.... Jag fick rida upp på medellinjen o sedan skänkelvika mot väggen. För h skänkel gick det bättre, för v skänkel får jag inte låta honom ramla iväg mot väggen, utan bromsa upp o sitta till v. 
Galopp. Bo tyckte att fattningarna från skritt var fina o galoppkvaliten var god på volten. Jag fick sedan minska volten runt honom så mkt det gick med bibehållen aktivitet o eftergiven innersida. Gick ganska bra. Detta skall jag träna på själv. Öppna längs långsidan. Får ej ta för långa galoppsprång. Ok.
Trav igen. Öppna längs långsidaorna. Jag får inte låta honom springa för fort, han ska jobba steg för steg. Rund i kroppen. Gick ganska bra. Sluta. Fick göra det genom att rida upp på medellinjen o sedan sluta ut mot väggen. Gick ok undan för h skänkel, men jättesvårt för v. Han lägger ner h-bogen. Jag måste ha ordentlig rundning till h, kan gärna göra en 8-metersvolt först. Puhh, svårt med slutan för Disco tappar helt bjudningen där.
Galopp igen. Fick träna på förvänd galopp med "stuns". Det gick bra. Några längningar, där kunde han ta i mer.
Avslutning med att lägga ner honom i formen o rida lätt. Bo gillade att Disco arbetade på fint med ryggen där.

Sammantaget: Jag måste träna på att få Disco alertare o kvickare i ett långsammare tempo. Får INTE rida på för fort, vare sig i trav eller galopp. Annars tyckte han att Disco var mjuk o stadig i formen. Bo tyckte att jag skulle fortsätta att stärka honom med hjälp av tömkörningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar