onsdag 2 maj 2012

Programridning för domare


Igår var en underbar dag. Första dagen med riktig sol o värme. Vad gör man då? Jo åker o tränar med hästen...

Dressyrdomare Marianne Höglind-Björk hade programridning hemma hos sig o det ville jag ju absolut inte missa! Hennes kommentarer brukar alltid stämma med vad man tycker själv. Dessutom jättenyttigt för Disco att komma ut på miljöträning. 
Man fick välja ett program o jag valde LA:3. 

När jag kom dit hade Disco mkt att se på o hade fokus på allt annat än mig. Syndromet "ingen hemma". Det gör att jag själv blir ofokuserad. Mina framridningsplaner som jag alltid följer sprack direkt, fick koncentrera mig på att hålla herrn på mattan. 
Men efter en stund slappnade han av o det blev mkt bättre.

Jag fick en hörsnäcka o M pratade till mig under ritten o jag fick poängen direkt i örat. Jättebra att höra hur en domare tänker. Nu är det förstås upp till mig om det ska bli några poäng. Akilleshälen är de där fördömda skänkelvikningarna, som i går var 4-mässiga pga mig. Måste räta upp honom mer på yttertygeln o gärna sitta mer på inner sittben. Halterna var heller inte så bra. Han "kollapsade" o välte åt höger. Ökningarna i galoppen som han gjorde så bra på träning sist var nu mer på bogarna o med otillräcklig längning. Där behöver han bli starkare
Det som var bra var skritten. Där brukar han få bra. Han arbetar avspänt med hela kroppen o trampar över fint, marscherar på framåt. Serpentinerna i galopp var ganska bra (om jag rider jämna bågar). Han är stark i förvänd galopp, så det är inga problem. Att han skulle slå om finns inte på världskartan.

Jag fick göra om några saker o sen rida programmet igen. Bättre!
Detta var jättenyttigt både för mig o hästen, hoppas det blir fler gånger.
Sofia Björk fotade oss, fin service, hon är duktig på att fotografera! Ovan är ett av hennes 3 foton på oss.

10 kommentarer:

  1. Så roligt att ni var och tränade "hemma hos oss" (ie där Klivija bor) synd att jag missade er, kom lite senare. Superfina foton på er måste jag säga. Sofia är grym fotograf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig varit hos Marianne förr, kul att komma dit. Såg inte Klivija, men jag hade fullt upp med min pålle.

      Radera
  2. Kul och nyttigt. Jag hade nog vänt och hoppat av efter några - säkert - väl valda ord. Konstigt att det som sitter som en smäck på träning ofta är som bortblåst när man är på tävling... // Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får alltid räkna med mycket lägre poäng på tävling än på träning, så är det bara. (Tyvärr)

      Radera
  3. Kul, det borde finnas fler tillfällen där man kan programrida för domare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var perfekt att få poäng o kommentarer direkt. Dessutom är det inte långt att köra för min del:)

      Radera
  4. Jag hade väl bara koncentrerat mej på att lyssna i "snäckan" och glömt va jag skulle göra härnäst;))Verkar ju väldigt nyttigt att få höra med samma vad domaren tycker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, gäller att koncentrera sig, inte så lätt alltid!

      Radera