måndag 2 april 2012

Janneträning


Tränade för Janne idag. Eftersom Disco fick göra så massa "armhävningar" för Pernilla så tränade vi på lite andra saker.
Checkade av att han kan gå på volten i trav energisk i lägre form. Några övergångar. Han får inte lägga av i skritten efteråt.
Galopp på volten. Han ska vara kvick i arbetsgaloppen. Några övergångar o fattningar från skritt, samma där, han får inte lägga av när jag brutit av till skritt, utan fortsätta energiskt o invänta ny fattning. Avbrotten galopp-skritt gör han nu riktigt bra. Äntligen.

Red lite programövningar på 4-kanten. Skänkelvikningarna skall på sikt bli mer energi o lätthet i. Nu tvärar han bättre o jag kan halvhalta på yttertygeln, men det blir lite stappligt. Ska träna på lite mindre tvärning på långa linjer för att stärka.
Jag måste tänka på att när jag ska vända in i trav på en volt eller i en uppridning så måste jag sätta honom i balans med en halvhalt, ev skrittövergång. Nu blir det lite att han välter in o inte bär upp sig. Detta kan jag träna mkt på hemma. Övergångar trav - skritt - trav på mindre volter o vid vändningar.
Testade några bakdelsvändningar som gick bra, det är betydligt enklare än framdelsvändningar. 
Galoppen på 4-kanten kändes bra, men svårare att fatta där än på volten. Det bör jag träna mer på. Längningarna var ok. 
Jag var jättenöjd med passet o Disco. Hade en fin ridkänsla hela vägen. Skönt! 

Sådana här träningar med Janne som vi har då Disco får göra lite annat (typ programträning) har gjort väldigt gott på honom o även på mig. Det är väldigt lätt att hoppa över den sortens träning annars.


Var lite nervös inför hemfärden eftersom han var så knäpp på lör, så jag ledde honom längre efter jag hoppat av. Hade också med ett extra hönät så han fick ett nytt på hemvägen. Men han var mkt lugnare när jag lastade o han stod snällt hem (körde sakta). TACK O LOV. Ska försöka få tag på öronproppar till honom, tror att ju mindre stimuli, desto lättare att koppla av.

5 kommentarer:

  1. Skönt att han stog stilla denna gången och man får ju hoppas att det bara var ett litet återfall som han hade sist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att han INTE gör så igen...

      Radera
  2. Så bra att allt gick bra på vägen hem.

    SvaraRadera
  3. Så bra att allt gick bra på vägen hem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna: Ja, det är jobbigt att behöva oroa sig för att något ska hända i transporten.

      Radera