onsdag 28 mars 2012

Lussans galoppövning nr 2. Tempoväxlingar


Igår var jag ledig o det var sommarväder! Vilken lycka. Kaffe ute på trappan. Underbart.
Red på ridbanan. Disco trivdes i värmen o gick superbra. Gjorde några fattningar i båda varven från skritt o trav. Lydig o villig, vissa dagar är absolut bättre än andra... Kanske lite beroende på första övningen? Vem vet.

Jag testade en annan av Lussans galoppövningar. Räkna språng, tempoväxlingar. Denna övningen låter enkel, men det var svårt att komma igång / ta tillbaka snabbt.
Syftet är att öka respektive minska sprången samt att få kontroll över dem. Man ska räkna sprången. (Jag räknade högt för mig själv). Hästen ordentligt uppvärmd. Rid i galopp. Rid 6 långa språng, 6 korta språng, 6 långa osv. Låt hästen tänja sig i galoppen o behåll känslan vid samlingen. Behåll rytm o takt. Hästen kan få gå i en lägre form. Rid i båda varven med paus mellan. 

Disco blev lyhörd o var väldigt fin i traven efteråt. Både övning 1 och 2 kommer jag att använda ofta!

Fotot är på Cobben som ska träna.
 

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Det ska jag prova /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna: Prova båda övningarna, man får bara anpassa dem efter sin häst:)

      Radera