onsdag 15 februari 2012

Mitt hästliv 21. Tabelle föds, Ingresse åker till Napoleon







Den 11 juni -91 tittade lilla Tabelle (e.Tamburin) ut. Fölningen gick fint som vanligt. Med ut kom ett sk fölbröd, en brun klump, händer ganska sällan. Tabelle var pigg o ivrig o KOLSVART. Bara lite vitt på ett bakben. Slut på fuxdominansen. Hon var makalöst söt o en väldigt snygg fölunge från början. Sammetslen päls. Syrran förälskade sig på stört o satt med henne i knät o klappade. Tabelle visade sig vara en väldigt självständig fölis o visade oss var skåpet skulle stå. Tog långa turer från mamma. Kicki köpte henne, men hon fick stå kvar hos oss tills vidare.

Nu var det dags att åka till hingsten igen med Ingresse o denna gången föll valet på Napoleon (Iran - Juan). Ingresse blev snabbt dräktig o som vanligt inga problem.

Hösten gick o vi var mycket ute o tömkörde Jill (2år) o Stafette (1 år) fick gå med. Jag promenadred Ingresse o hon gillade verkligen att få komma ut. När våren kom var det dags för Tabelle att få visa upp sig på utställning. Hon visade sig fint, Kicki hade förstås tränat med henne. Det blev fina ord o 37p o en 6e placering.

Nu var det dags att börja sitta lite på Jill. Vi lyfte upp Sandra några ggr så hon fick hänga på Jill, inga problem. Hon var så van att vi grejade med henne o vi hade longerat med sadel o hängande stigbyglar utan reaktion. Så nu kunde Sandra sitta på sin häst o vi ledde henne i skritt. Jill var nöjd o glad. Genom tömkörningen hade jag lärt henne start, stopp o att svänga, så allt funkade. Så småningom kunde Sandra rida med själv när jag red ut med Ingresse, men jag hade Jill i longerlina för säkerhets skull o vi höll oss till skritt för nu började Ingresse bli tjock igen!

Foton: överst: Nyfödd Tabelle
under 1 dag
Sandra + Tabelle 1vecka
Tabelle 3 mån
Tabelle 6 mån
Stafette 1½ år
Kicki o Tabelle på utställning 1 år
Napoleon


6 kommentarer:

  1. verkligen fina hästar du fött upp!
    ... hade aldrig hört talas om fölbröd men har ju googlat nu, underlig grej ju som man inte vet så mkt om tydligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. En jobbig men underbar tid med alla unghästar.
      Det var första (o enda) gången jag såg fölbröd i verkligheten.

      Radera
  2. Fina de är. En underbar tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mjuka lockiga manen o håret runt lilla mulen...

      Radera
  3. Denna underbara lilla krabat är det bästa -och en del dagar - det värsta som hänt mig! Passade det inte damen så blev det som hon ville. Makalöst lättlärd. Kul faktisk att när jag betäckt Tabelle med Leuthen, och lilla Lupin kom ut, hade hon också fölbröd! //Kicki

    SvaraRadera