måndag 13 februari 2012

Boktips























Har läst några böcker. Några bottennapp, men också ett par av toppklass!!

Åke Edwardson: Himlen är en plats på jorden
Deckare med kommissarie Winter. En galen man kontaktar barn på en lekplats o lockar dem med sig. En 4-årig pojke försvinner.
Vet inte men det blir segt trots en bra story, tyvärr.

Åke Edwardson: Rum nr 10
Deckare med kommissarie Winter. En kvinna hittas död på ett hotellrum. Winter kopplar samman det med ett liknande mord för många år sedan.
Seg, läs den inte...

Cathryn Stockett: Niceville
En roman som utspelas på 60-talet i Södern. Handlar om svarta kvinnor som jobbar hos vita rika familjer. En ung vit tjej vill förändra synsättet på dessa hembiträden o skriver en bok med sanna berättelser ur deras liv. Hon blir motarbetad från alla håll men fortsätter ändå. Till slut blir hon respekterad, men alla inblandades liv blir förändrade.
Denna bok är helt fantastisk! Jag älskade den, ville inte sluta läsa. Blir nog en klassiker.

Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret o försvann
Rolig roman om Allan Karlsson, som levt ett spännande liv, träffat högt uppsatta personer i många länder o bestämmer sig på ålderdomshemmet att han nog ska leva livet ett tag till. Han ger sig ut o får nya vänner. Osannolika händelser där han utnyttjar sin kunskap om sprängning. Den var underbar, man får många skratt o även lite eftertanke.

Ingrid Hedström: Under jorden i Vilette
Deckare. En journalist blir mördad o hittas i last med malm på en pråm. Han skulle ha skrivit om en katastrof som hände i gruvan då många dog. Tyvärr orkade jag inte igenom den, inte min smak.

Douglas Adams: Liftarens guide till galaxen
Humor, fantasy. Handlar om ett liv ute i en galax med nån utomjording. Jag tröttnade, kom inte så långt, ingen bok för mig.


5 kommentarer:

  1. Liftarens guide är ju en av mina absoluta favoriter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roger: Då kanske jag skulle givit den en chans o läst ut den!? Eller så var jag på fel humör när jag läste den... Men det kändes inte som min smak den gången. Kanske får prova igen senare då:)

      Radera
  2. Tänk vad jag kände igen beskrivningen på boken 'Niceville', men jag kände inte igen titeln. Sen kom jag på att den ju heter 'The help' på originalspråk och visst har jag läst den. =) För mig saknade den det där lilla extra, det blev aldrig någon grande finale.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den är inspelad på film också, men den har jag inte sett.

      Radera
  3. Ja 100-åringen är sjukt bra och så himla rolig!

    SvaraRadera