lördag 12 mars 2011

Cobben skötte sig bra!


Cobben var ju på programridning på Heda Ridklubb igår. Efter en promenad på cykelbanor osv i över 1 tim kom Sandra o Cobben dit. Det var mkt trafik, men trots att Cobben var ensam hade det gått bra. (Jag hade aldrig vågat).
Han var ju iaf ordentligt framskrittad. Domare var den duktiga domaren Monica Bergström. Det var ganska liten yta att rida fram på, så det var svårt för Cobben som behöver svängrum för att få plats. Första klassen var LC:2 o nästa var LB:1.
Så här skriver Sandra:

64,64% i LC:2 Inga större missar. 6or och 7or på allt utom fri skritt (8), mellantrav (5) och sista uppridningen (5). 62,76% i LB:1 Galopp i en serpentin samt skyggade i skritten. 6or och 7or på allt utom en serpentin (4), en uppridning (5) samt en galoppsträcka (5). Mål för tävlingen: i båda programmen vill jag få minst 6a på uppridningarna. fick 7a två gånger i går och 5a två gånger, får hålla bättre koll på honom så han inte blir sned. Ingen galopp i serpentinen. 6a på mellantranven (fick 5a en gång och 6a en gång) han kan men det är svårt när han står emot lite.

Tycker det var jättebra gjort o väldigt bra träning inför kommande tävling då det blir samma procedur. Nu blir det ett par dagars vila för Cobben innan det blir träning igen.
Kan tänka mig att båda var slaka när de kom hem...

Idag var jag ute i skogen o klättrade. Men det var inte alls lätt. Stora partier med svallis så jag fick hoppa av o leda Disco. Undrar om han kommer att tappa sin fina kondition som han hade när jag körde hem honom från Smedberg? Min ridbana är täckt av is så om jag ska kunna trava o galoppera måste jag köra till ridhus. Kanske gör det inget att han får ta det lite lugnare en period, han har ju ändå gått ganska mkt då vi hade ridhuset.

6 kommentarer:

  1. Det är inte alla hästar som har gått över 2m breda, öppningsbara träbroar över Göra kanal! Jättefin bro vid slussen. Vi gick även över en bro över Motala ström, den var mycket större och asfalterad. Cobben tittade lite skeptiskt på vattnet under men han tvekade inte att följa med.

    SvaraRadera
  2. Sandra: Nä det är nog inte många hästar som skulle gått över där! Hu! Han måste lita på dig.

    SvaraRadera
  3. va duktiga de var!
    vi får verkligen hoppas att våren behagar komma nu

    SvaraRadera
  4. Mono: Ja, det bådar gott inför framtiden. Våren? Tveksamt...

    SvaraRadera
  5. Nästa vecka verkar våren vara på gång, 8+ och sol Då ska nog ridbanan titta fram :-)

    SvaraRadera
  6. Anna: Låter helt underbart!

    SvaraRadera