lördag 10 juli 2010

2-dagars träning för Pernilla






Man är väl galen som i stället för att bege sig till stranden o ha det gott åker till ett stekhett ridhus o pinar livet ur sig (o hästen), betalar för det hela gör man dessutom. "Vanliga" folk måste tro att vi hästfolk är helknäppa...

Red iaf för Pernilla två dagar i rad. Det gick jättebra! Efter en tids "riddepression" gick det helt plötsligt som en dans o man fick hoppet tillbaka!

Fick träna mkt på övergångar. Hon tyckte att Disco satte sig fint tillbaka i både galopp o trav, men jag måste tänka på att han ska upp med fronten när han går igång. I v varv måste jag vara noga med att få in bogen o driva in v bak under honom. När jag travar ska jag tänka mkt halvhalter så att han bär upp framdelen mer.
En annan sak som jag måste träna är sidvärts. Jag fick rida längs långsidan med korta sekvenser av skänkelvikning längs spåret, med hans huvud mot väggen. Mellan dessa rätar jag ut o rider på friskare framåt. Han blev helt som gummi i kroppen efter detta o kändes väldigt fin. Bra träning för oss båda. Roligt att höra att Pernilla tyckte det gått framåt med både traven o galoppen!

Sandra o Cobben var med ena dagen. Pernilla var noga med att inte Cobben skulle "älga iväg" med långa kliv, utan ta något kvickare o kortare steg. Gick lättare i galoppen, men han ville inte fatta till v utan att Sandra fick jobba. Blev många övergångar även för honom. Sandra kände ändå att det var ett nyttigt pass.

Filmerna är Disco till v och Cobben till h.


6 kommentarer:

  1. Jösses, han ser ju ut som Black Beauty på översta bilden, superfin! Vad HÄRLIGT med en injektion hästinspiration på Falsterbo, och sen dubbelpass som ger AHA-känsla! Kan semestern börja bättre?? Skrattade gott åt ubas kommentar om att schabraken slits fort :) / Kicki

    SvaraRadera
  2. Kicki: Cobben poserar gärna när man ska fota. Ett sånt här foto ska man bevara i minnet när snöstormen kommer!
    Håller med, verkligen kanonstart! Konstigt, schabraken slits bara fortare o fortare...

    SvaraRadera
  3. Ja hästfolk är rätt galna. Men man kan få färg av manegedamm oxå. Låt bli o tvätta er bara ! Båda ser jätte fina ut på filmerna:)

    SvaraRadera
  4. MM: ÅÅ, vilket bra tips. Ingen dusch efter träningen längre.

    SvaraRadera
  5. Minns förra gången jag såg film på er från P-träning och tänker samma sak nu som då, att jag tycker att ni verkligen snäpper upp er en nivå vid träning för henne! Han ser liksom lite snärtigare ut, lite kortare och mer alert ut, jättefin:)

    SvaraRadera
  6. Cissi: Du har nog rätt i att man skärper till sig...

    SvaraRadera