söndag 17 januari 2010

Ofrivillig vila




Det har blivit ofrivillig vila för Disco denna veckan. Märkte i tisdags när jag tog in honom från hagen att han var lite varm o svullen över senan o kotan på hf. Även något varm i hoven. Han är inte halt, har sprungit med honom flera dagar o som tur är visar han inte minsta tecken på hälta. MEN det är ju en "varning", så jag har valt att inte motionera honom alls. Han har däremot fått gå i hagen som vanligt. (Gå o gå, det är mkt bus...)

Tackar mig själv för att jag varje dag känner över senor o hovar, annars hade jag inte märkt det. Blir bättre o bättre för varje dag som går, men jag kommer inte att börja rida förrän han är helt kall o klar igen. Finns inget som är viktigare än att han är 100% frisk.

Men nu är jag RIDSUGEN. Sandra åker till Linköping idag, så Cobben kanske har lust att bära runt på mig lite. Han var busig idag när Sandra red o såg spöken... Måste kännas tråkigt för Sandra att åka iväg från sin fina häst.

Har ju varit lite otur att det varit så isigt så vi inte kommit iväg o tränat som vi hade trott, men härligt att kunna rida i snön.
Det har ju varit lite mildare denna veckan o det har varit skönt, vi har inte behövt vara rädda att vattnet skall frysa. Man kan också märka en liten skillnad på morgon o kväll, det är ljusare! Disco har börjat fälla några strån i sin vita boll i pannan. Kanske första vårtecknet?

Vi har beställt biljetter till Kyraclinic i Helsingborg i mars. Det ser jag verkligen fram emot!


12 kommentarer:

  1. Så uppmärksamt! Det var nog bra att vila ngr dagar. Kan ju bli månadsvis om det "blir på riktigt". Har försökt skotta fram transporten(halv meter snö på taket o maken gjorde sönder ett ljus),hoppas ta mig till träningen på ons. Har inte tränat sen veckan före jul... //Kicki

    SvaraRadera
  2. Ja, man vill ju inte riskera ngt! Hoppas du kommer iväg på ons. Såg igår en lastbil här som hade problem att ta sig upp för backen här. Hoppas isen förvinner nu när det är mildare.

    SvaraRadera
  3. Hej, Såg att du varit inne hos mig och kikat. Kul med hästsidor skrivna av "vanliga" människor. Jag tycker det är jättekul att följa andras rid/häst-liv. Här kommer jag definitiv att komma in då och då :D

    Is ja - inte så kul. Denna vinter har vi här uppe i stockholm mest snö men förra vintern var vi tvugna att ställa av hästarna i två månader! för all is. Då stod vi på ett stall utan ridhus. Det var verkligen himla tråkigt.

    Hoppas det tinar bort nu! så ni kommer iväg på träningar.

    SvaraRadera
  4. Pews, välkommen hit! Jag tycker också det är kul att läsa om andra människors vardagliga hästliv!
    Sådana här vintrar skulle man gärna haft ett ridhus. Ibland har jag funderat på att flytta Disco över vintern, men det har inte blivit så. Det har ju iaf gått att rida i snön, inte bara is som tur är!

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du upptäckte det innan det blev ngt mer! Det får jag nog erkänna att jag inte känner över alla ben o hovar varje dag fast man borde...

    SvaraRadera
  6. Ja det var tur att han inte blev halt. Kanske han blivit om jag ridit honom. En period hade vi hästar som fick hovbölder (Miranda) så det blev att vi kände på hovar o ben stup i kvarten. Man lärde sig att känna när det var på gång...

    SvaraRadera
  7. Har man en gång haft en häst som har haft lite skador blir man oftast noga med att känna över dom överallt:)Alltid bäst att ta det säkra före det osäkra när senor e inblandade!Krya på han;))

    SvaraRadera
  8. Tack! Man blir väl pöligare med åren... Så himla rädd att det ska bli något galet som sitter i länge.

    SvaraRadera
  9. ok ändå denna vinter, man kan rida ut, skogen är fantastiskt fin och banan är tjänlig den med... värre var det ju förra vintern då det var is överallt i mer än två månader... vissa dagar kom vi som hade oskodda hästar inte ut på stallplan knappt... hagen var någotsånär iaf, tur det

    och nu i år är den verkligen fin, hagen... ingen lera, ingen is bara fin o jämn snö... hästarna har inte bråttom in alls på kvällen

    bra att vara noggrann med visitering... då vet man hur det brukar kännas och märker genast när ngt är annorlunda... det har man igen som sagt.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig! Det går ju att rida på snö. På is är det omöjligt o hästarna är spända hela tiden. Minns hur Disco exploderade när jag kom till ridhus o han kände fast mark.

    SvaraRadera
  11. visst är det tråkigt när man upptäcker sådan. även när det kommer fram något diffust först när man sitter upp. :-( hoppas och tror att ni snart är i gång igen, ibland undrar man ju hur de små liven klarar sig i vilt tillstånd, jag hade helst packat kusen in i bomull om jag fick. :-D

    SvaraRadera
  12. Ja, det är jättetråkigt, jag vill ju RIDA. Hur hästen mår påverkar ju ens privatliv...
    Man kan undra om ett enda halvblod överlevt i vilt tillstånd(?) Förmodligen efter några generationer när de svagaste dött o de starkaste överlevt...

    SvaraRadera