måndag 18 januari 2010

Mitt hästliv 13. Ingresse kommer. Flyingedagar.







Jag började fundera på att köpa en påläggskalv att rida parallellt med Docka. Förstod att jag inte skulle komma längre än LA med Docka o jag ville så gärna komma till MSV. Åkte o tittade på några hästar hos Bo Berggren (tid ordf Bohuslän-Dals Varmblodsklubb). Där hittade jag två syskon u. diplomstoet Bonita (Abbé-Magnat-Largo) stofam 23. En 3-åring e. Parant och en 4-åring e. Ingolf. Båda var fuxar med bläs o vita ben o väldigt trevliga hästar med goda rörelser o goa i sättet. Jag tog hem 4-åringen på prov påsklovet -82. Hon var ej hanterad, så jag tränade henne på att ledas o promenerade med henne när de andra red. Testade henne lite i lina o hon visade sig oerhört lättlärd.
Efter lite betänketid bestämde jag mig för att köpa henne o hämtade hem henne på våren. Ingresse hade kommit hem!

Ingresse samsades bra med Docka o de andra hästarna. Att rida in henne var inga som helst problem. Läraktig o kvicktänkt. Jag var överlycklig att ha en "riktig" häst. (Visste inte då att jag aldrig skulle få en mer lättriden o lydig häst än Docka)

Bo B frågade om vi ville hjälpa honom med att rida in 3-åringen Bonett, o Tina nappade direkt. Samma procedur med henne. Ledas, sadel på, linas, mkt promenader, hänga på o sen upp på ryggen. Bonett var lika snäll o läraktig som Ingresse o vi kunde rida tillsammans x 2 (vi hade ju 2 var).

Minns när vi tog alla ponnyer o hästar o körde upp dem till Pajens uppf i Rabbalshede o tältade där. Underbara ridvägar. Vi badade i en sjö, grillade korv o hade hur mysigt som helst. Härligt sommarminne.

Hösten -83 åkte vi för första gången till Flyinge o tittade på Flyingedagarna. Det var utomhus på den tiden o de visade upp sina fina hingstar. Blev mest betagen av Herkules som Lars Andersson red. Att åka till Flyingedagarna blev en tradition som höll i sig i många år.

Foton överst: Ingresse kom på prov. Under det är Ingresses mamma Bonita samt en bild på Ingresse då hon kom hem till oss på riktigt.

Foton mitten: Bonett o Ingresse. Vi badar med Bonett o Ingresse + ponnyerna på långritt.

Under är årsbok 19 och 20

Foton längst ner är från Flyinge o visar Urbino, Hertigen, Utrillo o Herkules.

8 kommentarer:

  1. Varför sa ni inte åt mig att köpa Bonett? En så lättriden häst. Till och med jag framstod som en toppryttare! I nästa liv köper jag henne!

    SvaraRadera
  2. Ja vilken okomplicerad häst! Bara hoppa upp o rida. Minns att du lärde henne att gå undan för skänkeln lätt som en plätt...

    SvaraRadera
  3. Åh vilken underbart vacker fux med bläs.. =) (inte alls partiskt på den punkten *vissla* ) Hur gick det med Ingresse då? Blev det någon MSV?

    SvaraRadera
  4. Ja visst är de fina, fuxarna med vita tecken!! Nä du, nån MSV blev det inte.(suck). Fortsättning kommer så småningom.

    SvaraRadera
  5. finfina hästar... fuxar är verkligen snygga... vår zorro hade också vacker fuxfärg o alldeles symmetrisk, kritvit bläs...

    o vad duktiga o engagerade ni var... måste varit i stallet jämt...

    SvaraRadera
  6. Ha, ha ja vi "bodde" i stallet...

    SvaraRadera
  7. Det börjar närma sig! Jag har ivrigt väntat på denna del i ditt hästliv. Hoppas att det inte gör något att jag knyckte bilderna på Ingresse, Bonett och Bonita?

    SvaraRadera
  8. Nu blir det snart intressant Birgitta... Självklart får du ta bilderna!!! Bara kul.

    SvaraRadera