lördag 16 maj 2009

Träning för Peter Härnstam



Tränade igår för Peter.
Disco var seg. Fick påminna honom hela tiden att han skulle jobba.
Fick börja med trav på volten. Ok. Sen ut på spåret. Snett igenom diagonalen i skänkelvik. Första undan för v skänkel var katastrof. Jag stöttade inte upp honom på yttertygeln o han var inte villig att gå undan. Fick tyvärr inte göra om den. Nästa för h skänkel gick bättre. Halter. Ryggning. Jag är noga med hur han står fram, men har svårt att känna bakbenen. Fick rätta honom i halten, så det blev tillslut väldigt trassligt. Öppnor i båda varv. Skall tvära mer. Detta blev väldigt jobbigt för Disco, men han försökte så gott han kunde. Galopp. Fin balans på volten, ok fattningar. Bra övergångar. Ut på spåret in med framdelen så han sätter sig. Detta var också nytt, oj vad han fick mjölksyra. Jag blev hängande i tyglarna o fick bära honom i varje steg. Volten i galopp. Fick öka o ta tillbaka. Det har vi tränat o det gör han väldigt bra.
Längning snett igenom i trav. Sådär, han försöker iaf.
Fick trava ner.

Peter ansåg att vi borde börja med byten efter sommaren.

Kanske är det så att han växer o utvecklas, så denna vecka ska han bara få ta det lugnt med små skogspromenader. Jag har ingen brådska! Huvudsaken att han mår bra.

Kul att träffa BM i verkligheten! Vi har ju bara setts via dator förut...
Saknade Ullas häst!

10 kommentarer:

  1. Jag red ju Zagros för Peter när du red fram för ett halvår sen...Då såg jag din häst..Vilken skillnad! Han gick riktigt fint igår tycker jag. Ibland känns det jobbigt men ser för jäkligt bra ut..:) Du jobbar så seriöst och fint med din häst så nu fattas det bara en sak..Att du tar till dig och riktigt suger in allt beröm du fick av Peter mfl..IGÅR!!!!!!!!!! :)

    SvaraRadera
  2. Vad mycket spännande grejer du fick göra. Det går ju upp och ner. Man får precis som du säger skynda långsmt. Är ju trots allt viktigast att de mår bra och att det går framåt på det stora hela. Lät ju som att han var riktigt fin i galopparbetet, roligt! Kul att få börja med bytena till hösten!

    SvaraRadera
  3. BM: Tur att det inte ser lika tungt ut som det känns.. Tack för uppmuntran!!!
    Joda, jag tar åt mig av beröm när jag känner att vi förtjänat det. Vi jobbar målmedvetet o jag vet att det går framåt, så det är ju tur att det är skillnad på en 4½ o en 5 åring...

    Anna: Ja, han är otroligt duktig på att korta sig i galoppen (på volt). Bytena... huuu...

    SvaraRadera
  4. Bra att ni kämpar på. Det är ju klart att lille Disco får vara lite seg ibland Inte så lätt när man sätter nya muskler. Vet ju själv hur de känns på Friskis ! Men vi kommer med schvung sedan både Disco o ja ska du se.Vänta bara. Galoppombyte till hösten, snart MSV. Jag tror på er : )) Kanske schvungen visar sig i Sthm ??

    SvaraRadera
  5. Jag tror jag kommer att ha bra schwung o framåtanda i Stockholm!!

    SvaraRadera
  6. Va ska du ha på dig då i Sthm då? Ja tar vita ben lindor :))

    SvaraRadera
  7. Var det inte du som skulle tömköra mig? Då är det väl jag som ska ha vita benlindor? (ha ha)

    SvaraRadera
  8. Hna kan få lite energi av Nicke.
    Kul att det gick bra i alla fall.
    Tack för all hjälp.

    SvaraRadera
  9. Svår balansgång det där, att tänja liiite mer på vad de orkar, samtidigt som man måsta hålla uppe motivationen på hästen, att de ska tycka det är roligt och att de ska må bra :-) En veckas skogsturer låter som en god idé om det känns lite segt :-)

    SvaraRadera
  10. Ha det så trevligt i Stockholm!

    SvaraRadera