söndag 10 maj 2009

Mitt hästliv 7. Jobbade lite på Gustavsberg






Docka lärde sig mer o mer, tror att hon tyckte det var kul med dressyr. Vi hoppade också, hon bjöd o hoppade allt efter hennes förmåga.

Birthe lånade en jättefin New Forest, skimmel, som hette Camilla. Jättekul att kunna rida tillsammans. Vi var jämt i stallet o grejade.

Vi åkte alltid på sommarpremieringen i Lilla Foss, det stora fältet som låg under bron i Munkedal (gamla E6). På den tiden var det premiering för alla raser där, även halvblod. Vi brukade lifta dit. Det gjorde man alltid då man skulle nån stans. En gång liftade vi med en bonde o han skulle "bara" till Hedekas först. Han hade kalvar i baksätet, de låg i varsin säck, bara huvudena stack upp. Vi fick ha dem i knät.... Dessutom försökte de ej helt nyktra bönderna att gifta bort oss... Ja, ja, vi kom fram iaf till slut!
På fotot är det Ann-Sofie som visar Camilla.
Ett annat år var det så fruktansvärt varmt (premieringen var i aug), en häst som stod i en transport fick panik o hoppade över bommen o blev hängande i ett bakben. Benet var av. Så fruktansvärt.

Vi var som sagt många som red tillsammans på den tiden. Bilden med den svarta hästen är Prince, den stog här i mitt stall. På den tiden var det förstås en annan ägare.
På kortet med många ryttare var det Titti på Kloroform, Birthe på Camilla, jag på Docka, Tina på Bonny o Karin på Spitfire som skulle ut o rida. Kortet bredvid visar Birthe o Camilla, jag o Docka samt Annica o Bonny.

När Ann-Sofie kommit hem från sina ridutbildningar fick hon jobb på Gustavsbergs ridhus i Uddevalla. Blev tillfrågad en påskhelg om jag ville arbeta åt henne. Hans jobbade där också o han skulle bort han med. Visst ville jag det!!! Kul!!! Tina skulle hjälpa mig när hon inte jobbade i bageriet på Skogslyckan. Men oj vad vi slet. Det var ett stall för hästar o ett ponnystall. Vi mockade, fodrade, strödde, släppte in o ut, red galna hästar, hade några nybörjarlektioner, sålde godis i kafeterian mm. Höll på från morgon till kväll. Man lärde sig jättemycket o träffade massa trevligt folk. Vi fick sova där. Detta var -75. Det var Anki som ägde trekantens ridskola i Lerum som ägde Gustavsberg då. Ted Nätterqvist var där o hade hopplektioner. Jag hade varit där tidigare o ridit lite, då var det Bror som ägde stället.
Den vita hästen på fotot hette Shan o skimmeln bredvid var Juanita. De svarta fölöronen som sicker upp var Juanitas föl Jouzo, e. Ouzo som stod där. Jouzo tog Ann-Sofie över så småningom.


9 kommentarer:

  1. Roligt att se massa bilder:D

    SvaraRadera
  2. Ouzo kommer jag ihåg. Han betäckte väl alla ston som Ankie ägde? Janne Carlsson red väl honom då?

    SvaraRadera
  3. Ja, han "gjorde" väl ett antal nya ridskolehästar den hingsten...

    SvaraRadera
  4. Så kul att se alla gamla bilder, även om jag inte känner någon.
    Riktig nostalgitripp till 70-talet. Och tänk alla dessa hästar. Borta för länge sedan...ledsamt.

    SvaraRadera
  5. Det gick bra att lifta på den tiden..:) Härliga tider...:)

    SvaraRadera
  6. Hmm ja, inte skulle jag vilja att mina barn liftade...

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa mer om "gamla tider"...
    Vi liftade också överallt; hemma på Åland tror jag faktiskt man kan göra det än i dag...
    Och jag minns att jag o en kompis t o m liftade till Grekland en gång i min ungdom... nu skulle det ju vara otänkbart nästan. Inte har mina barn fått lifta nånstans i alla fall...

    SvaraRadera
  8. Låter som ett äventyr att få lifta till Grekland! Nu är det väl otänkbart o farligt. Tyvärr.

    SvaraRadera