måndag 18 maj 2009

Mitt hästliv 8. Flickan föds.






Det kom lite nya hästar till stallet. Ann-Sofie hade en häst som hette Yellow (överst till h) som hon hade i stallet ett tag. Han var väldigt het o hade gått som "draghäst" till galoppörer. Han hoppade allt som kom i vägen...
En liten New Forest som var väldigt söt men ettrig o envis kom också till oss. (Överst till v) Malin brukade sköta om honom. Även Jouzo kom. Han var allt annat än vacker som 1-åring. (under yellow). Kicki o Malin började nu vara med oss oftare i stallet o de red o skötte shettisen Putte, se foto.

På sommaren -75 fick Docka ett föl e. Partner. Partner stod några km bort o Docka reds dit för betäckning.
Fölningen var väldigt dramatisk. Jag hade tidigare aldrig varit närvarande vid en fölning o kunde ingenting. Docka gick i sommarhagen o fölade mitt på dagen. En stor fin fölunge ställde sig på skrangliga ben. Till min fasa fick jag se att det sprutade blod ur naveln. Det stod 2 strålar i kors. Jag o Birthe turades om att klämma runt naveln (som gått av mot buken på fölet) mens vi väntade på vet. Han kom snabbt o sydde med en grov "ståltråd". Då hade fölet förlorat mkt blod o var väldigt matt. Vi fick mjölka Docka o ge klunkar ofta. Men hon piggnade till o blev en stor o vacker fölunge med krullig päls på ryggen. Vi avgudade henne. Hon döptes till Flickan.

Docka var en perfekt mamma o älskade alla föl. När Bonny fick sitt föl "Tallan" tog Docka gärna hand om det när Tina red. Hon fick tom dricka.. Se bild lämgst ner till h. (Tina hade börjat ha hand om Bonny för Annica skulle arbeta på annan ort.)

Vi visade Docka o Flickan på premieringen, se foto. På den tiden hade man ridstövlar då man visade. Inte praktiskt att springa i direkt.

Lite fakta om Docka. Hon var född -67. e. Unison u. Tindra. 161 i manken, så hon var väl inte så rastypisk, men det gjorde henne till en utmärkt ridhäst!

6 kommentarer:

  1. Hu vilken dramatisk fölning, skönt att det blev bra till slut.

    Docka verkar varit en riktig klippa, söt också!

    SvaraRadera
  2. Ja, en sån häst som Docka får jag aldrig mer. Hon kunde gå genom eld o vatten för mig. Kändes som om vi förstod varann till 100%.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Minns bara allt hovskägg jag kammade med mankammen.
    Sandra

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder. Kul med föl ungar.

    SvaraRadera
  5. Du nu kom jag på vad jag skulle fråga.
    Är det okej att jag och min kompis rider på ridbanan på freda eller söndag?

    SvaraRadera
  6. Visst går det bra, men låt Disco stå inne mens ni rider.

    SvaraRadera