torsdag 21 maj 2009

Böcker. En + och två -





Har läst 3 böcker som jag ska berätta vad jag tyckte om. Lite otur, två av dem gillade jag inte, men en var kanonbra.

DRESSYRSKOLA av Anders Lindgren.
Älskar denna bok. Man får mängder av tips på ridövningar från lätt till svår klass. Anders har ju utbildat hästar i hela sitt liv bla varit med i OS, så man vet att det funkar. Förr red jag mkt för Anders son Hans o han hade flera bra övningar till oss på den tiden.
I många övningar använder han sig av koner, men det går bra utan. Har fått massor av tips o man kan försöka sig på svårare övningar efter hand som hästen utbildats. Köp den!

SYNDAFALLET av Ruth Rendell.
Deckare. 2 barn försvinner spårlöst o polisen letar förtvivlat efter spår. Har varit översvämning o kanske har de drunknat.
Fångade inte mitt intresse. Kämpar mig igenom den men den är seg. Inget för mig.

HENNES MJUKASTE RÖST av Bengt Ohlsson.
Berättelse om en kvinna som kraschat med bilen o ligger medvetslös. När hon vaknar upp börjar hennes tragiska liv spelas upp för henne i sitt huvud. Hon har en mkt komplicerad relation till alla runt sig, inte minst hennes vuxna barn. En otroligt välskriven bok som jag trodde jag skulle gilla, men tyvärr blir den långtråkig. Ångesten breder ut sig i varje kapitel. Synd.

2 kommentarer:

  1. Alltför ångestfyllda böcker klarar jag inte av alls längre... läste mycket sånt "djupt" när jag var yngre men nuförtiden tycker jag bara att det är en massa gnäll som jag inte vill höra...
    Inte så att jag "tar åt" mig egentligen utan just att det är långtråkigt med gnället...

    Anders Lindgrens bok har jag bläddrat i... den verkar väldigt bra, som du säger.

    SvaraRadera
  2. Ja, Dressyrskolan är bra att ha hemma o ta fram då o då när man ska rida ett pass o fantasin tryter. Pedagogiskt upplagd.

    SvaraRadera